همشهری آنلاین: شرکت خودروسازی اوپل یک شرکت خودروسازی آلمانی است که مقر آن در شهر روسلزهایم واقع در ایالت هسن آلمان می‌باشد.

اين شركت در 21 ژانويه سال 1863توسط آدام اوپل (Adam Opel) تاسيس شد كه در ابتدا سازنده چرخ خياطي بود. اوپل اولين چرخ خياطي خود را در سال 1882 روانه بازار کرد و سپس با گسترش كار خود به توليد دوچرخه نيز پرداخت كه توليد دوچرخه تا سال 1937 ادامه داشت.

آدام در سال 1886 به انگليس سفر كرد تا در مورد صنعت خودروسازي، اطلاعاتي كسب كند. او نمونه‌اي كوچك با خود به آلمان آورد؛ ولي عملا موفق به توليد خودرو نشد.

آدام اوپل در سال 1895 درگذشت و کارخانه خودروسازي اوپل بعد از مرگ بنيانگذار خود شروع به توليد خودرو سواري نمود. در آن سال‌ها، پسران آدام اوپل با تشويق مادرشان تصميم به توليد خودرو گرفتند و در نهايت موفق به توليد اولين خودروي خود در سال 1899 شدند و در سال 1902 نمونه‌اي ديگر از اين خودرو را ساختند.

7 سال بعد يعني در سال 1909، آنها يك خودروي دونفره براي استفاده پزشكان ساختند كه به ماشين پزشك (Doktorwagen) معروف شد. در سال 1914 شركت اوپل به بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان تبديل شد به طوريكه در سال 1928، 37.5 درصد از بازار خودرو آلمان را به خود اختصاص داده بود.

در سال 1920 اين شركت آنقدر گسترده شد كه به ركورد توليد يك ميليون خودرو در سال دست يافت و به دليل همين موفقيت‌ها، شركت خودروسازي آمريکايي جنرال موتورز در سال 1929 با خريد 80 درصد سهام شركت اوپل به بزرگترين شريك اوپل تبديل شد و در سال 1931 با خريد 20 درصد مابقي از سهام شركت اوپل، شركت جنرال موتورز مالك 100 درصدي آن شد.

 

آرم شرکت اوپل از سال 1937 شامل يک شکل پيکان مانند بود که درون يک دايره قرار داشت. اين شکل پيکان مانند يک پرنده مهاجر تيزپرواز را تداعي مي‌کرد که در حال طي کردن محيط کره زمين بود. اکنون اين لوگو به يک صاعقه کوچک در راستاي افقي در يک دايره تبديل شده است. اين صاعقه از طرفي نماد تند و تيز بودن است و از طرف ديگر نمادي از نيروي الکتريسيته مي‌باشد، چون تاسيس کارخانه اتومبيل سازي اوپل مصادف بود با آغاز عصر الکتريسيته.

اين شركت در سال 1940 در زمان جنگ جهاني دوم مورد حمله هوايي قرار گرفت و ويران شد. پس از اندكي بازسازي، شركت اولين كاميون جنگي 5/1 تني خود به نام «اوپل بليتز» را ساخت و در سال 1947 نيز كاميون جنگي المپيا را توليد كرد، اما طي اين سال‌ها شركت با ركود مواجه بود و تنها 839 خودرو توليد كرد.

بعد از پايان جنگ، شركت با بازسازي كامل، دوباره توليدات عادي خود را از سر گرفت و به دوران اوج خود بازگشت، در سال 1962 به دوران محبوبيت خود رسيد و مجددا در سال 1972 بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان شد.

در سال 1977، اوپل مدل‌هاي سناتور و مونزا را عرضه كرد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت. در سال 1982 اوپل خط توليد جديد خود را در زاراگوزا و اسپانيا براي توليد خودروي معروف اوپل كورسا راه‌اندازي كرد كه اين خودرو به محبوبيت زيادي رسيد.

شركت اوپل در سال 1993 كارخانه توليد موتور را در آمريكاي شمالي به راه انداخت و در سال 1994 با توليد بيش از 30 ميليون خودرو در سال به عنوان مهم‌ترين حامي‌مالي از طرف فيفا براي جام‌جهاني 1994 در آمريكا انتخاب شد. اوپل در سال 1995 اولين كارخانه خود را در هلند و سپس در سال 1997 كارخانه‌اي ديگر را در ايتاليا تاسيس كرد.

در سال ۲۰۰۹ با ورشکستگي شركت جنرال موتورز ، اين شرکت مجبور به فروش جزئي مالکيت اوپل به متقاضيان متعددي شد. ۲۰ درصد از سهام اوپل اکنون متعلق به شرکت کانادايي مگنوم اينترنشنال، ۱۰ درصد مربوط به اتحاديه کارمندان و فروشندگان اوپل، ۳۵ درصد يك بانک در روسيه و ۳۵ درصد ديگر متعلق به جنرال موتورز مي‌باشد.

امروزه شركت خودروسازي اوپل با شهرتي كه به دست آورده، محصولاتش به بيش از 90 كشور جهان صادر مي‌شود و از آنجا كه محصولات اوپل كيفيت و زيبايي خاصي دارند، در دنيا با استقبال خوبي مواجه مي‌شوند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha