همشهری آنلاین: جراحی تایلندی برای کمک به فیلی که پایش را در انفجار مین از دست داده‌بود،‌ یک پای مصنوعی ساخت تا موشا،‌فیل مجروح به اولین فیل در جهان تبدیل شود که امکان استفاده از اندام مصنوعی را دارد.

براساس گزارش ديسكاوري، اولين فيل جهان كه مجبور به پوشيدن يك پاي مصنوعي شده‌است، جراحان را براي ساخت پاهاي مصنوعي بزرگتر و بهتر به چالش كشيده‌است.

موشا زماني كه هفت ماهه بود،‌ به دليل عبور از روي يك ميدان مين و انفجار مين، پاي راست خود را از زير زانو از دست داد.اما جراحي به نام تردچاي جيواكات كه مسئوليت طراحي اندام هاي مصنوعي براي انسان‌ها را به عهده دارد،‌ در سال 2007 با موشا در تايلند آشنا شد و تصميم گرفت به او كمك كند.

وي مي‌گويد زماني كه اين فيل را ديده،‌متوجه شده موشا براي اينكه بتواند درست راه برود هميشه بايد خرطومش را در هوا و بالاي سرش نگه‌دارد. از اين رو اين جراح براي موشا پاي مصنوعي ساخت تا فشاري كه براي راه‌رفتن با سه پا روي ماهيچه‌ها و ستون فقراتش وارد مي‌آمد را از بين ببرد.

با اين‌همه مشكل اينجاست كه موشا روز به روز بزرگتر مي‌شود و متخصصان بايد پاي بزرگتري براي او بسازند كه توانايي تحمل وزن او را نيز داشته‌باشد.

اولين پاي موشا با استفاده از موادي مانند ترموپلاستيك،‌ فولاد، و الاستومر ساخته شد اما جيواكات هنوز به دنبال موادي است كه بتواند از آن براي تحمل فشار زياد استفاده كند، زيرا موشا كه هنوز كاملا بالغ نشده‌است، وزني برابر 1814 كيلوگرم دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha