همشهری آنلاین: تونل امیرکبیر یی از معابر اصلی شهر تهران است که بازار بزرگ تهران را به بزرگراه‌های اصلی پایتخت همچون بزرگراه امام علی(ع) متصل می‌کند.

تونل امیرکبیر در شرق بازار تهران، حدفاصل سه راه امین حضور تا بزرگراه امام‌علی(ع) احداث شده است.این معبر زیرزمینی بعد‌از عبور از زیر خیابان 17 شهریور و خیابان شکوفه، تا میدان کلانتری امتداد‌می‌یابد و پس‌از آن در تقاطع خیابان درودیان با خیابان نیکنام به دوشاخه مجزا تقسیم می‌شود. شاخه جنوبی از زیر خیابان نیکنام به مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع) متصل‌شده و شاخه شمالی در امتداد خیابان درودیان به مسیر شمال به جنوب این بزرگراه دسترسی دارد.

دسترسی اضطراری

در این تونل با پیش‌بینی یک خط حمل و نقل اضطراری در‌جهت حرکت از بزرگراه امام‌علی(ع) به سمت منطقه بازار بزرگ تهران، برای دسترسی سریع به قلب اقتصادی پایتخت در مواقع بحرانی نیز تعبیه شده است.

مشخصات فنی:

  • تونل امیرکبیر همانند تونل نیایش به صورت آب بند کامل احداث شده است اما علاوه بر بهره‌گیری از لایه‌های آب‌بند و سیستم‌های زهکش که خشک‌بودن تونل در طول دوره بهره‌برداری را تضمین می‌کنند، شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی آن نیز از ویژگی‌های فنی خاصی برخوردار است. در‌واقع تمام روان‌آب هایی که در اثر شستشوی تونل یا به‌دلایل دیگر در انهار موجود در تونل جاری‌می‌شوند، پیش از خروج و پیوستن به کانال‌های اصلی جمع‌آوری و هدایت آب‌های‌سطحی، وارد سیستم‌های مکانیکی جداسازی آب و روغن می‌شوند تا از اثرات مخرب ورود روغن به سفره‌های آب زیرزمینی پیشگیری‌شود.
  • در این معبر زیرزمینی 9 راه خروجی تعبیه شده است که با بهره گیری از6 درب دسترسی به تونل جنوبی و 3 شفت خروجی به تراز صفر، وظیفه تخلیه اضطراری شهروندان در مواقع بحرانی را برعهده دارند.
  • در احداث تونل امیرکبیر، بتن‌های خود متراکم در حجم زیادی از دیواره و سقف تونل مورد استفاده قرار گرفته‌است.
  •  استفاده از لامپ‌های مادون‌قرمز نیز سرعت دستیابی بتن به گیرش‌نهایی را تا حد قابل‌توجهی افزایش‌داده و در مقاطعی از اجرای عملیات لاینینگ، باعث صرفه‌جویی زمانی قابل ملاحظه‌ای شده‌است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲