همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هم زمان با فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س)، به استان قم سفر کرد و با برخی از آیات عظام و مراجع تقلید، دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در برنامه جمعه این هفته خود و طبق سنت هر ساله، به استان قم سفر کرده و ضمن دیدار با آیت‌الله سید جواد شهرستانی، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت‌الله علوی بروجردی، به زیارت حضرت معصومه (س) رفت.

  • بازدید از قرآنی که روی 313 دُر نجف نوشته شده بود تا اولین پرچم گنبد امیرالمومنین (ع)

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در اولین برنامه دیدار خود با علما، به منزل آیت الله سید جواد شهرستانی، داماد آیت الله العظمی سیستانی رفته و ضمن دیدار با وی، از موزه ی مجتمع فرهنگی آیت الله سیستانی، دیدن کرد.
در ابتدای این دیدار، احمد مسجد جامعی، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه، گفت: در نظر داریم که محلی را در کربلا، برای فرهنگ و هنر ایران تاسیس کنیم تا در آنجا هنرمندان از زائران عتبات عالیات پذیرایی کنند.
رئیس شورای شهر تهران، که به همراه اهالی رسانه و تنی چند از هنرمندان، به قم رفته بود، پس از صرف صبحانه، از موزه ای که در خانه آیت الله شهرستانی، بود دیدن کرد.
این موزه از بخش های مختلفی چون هدایای سران کشورهای مختلف به آیت الله شهرستانی، انواع قرآن ها با خط ها و طرح های مختلف، پرچم گنبد معصومین و ذوات مقدسه و کاشی ها و سنگ هایی که از عتبات عالیات به آنجا منتقل شده بود، تشکیل شده است.
از بخش های دیدنی این موزه می‌توان به قرآنی نوشته شده روی 313 دُر نجف که بر روی قطعه چوبی که با طراحی زیبایی درست شده بود و رحل آن توسط یک نجار شیرازی ساخته شده بود، اشاره کرد.
بخش دیگری از این موزه مربوط به آثار معلولان بود که در ادامه هدایا و آثار دیگر، در معرض دید همگان قرار گرفته بود.
در هنگام خروج از این موزه نیز، پرچم گنبد‌های حضرت عباس (ع)، امام حسین (ع)، حضرت مسلم (ع) و گنبدهای کاظمین و عسگریین بود که رئیس شورای شهر تهران از آنان دیدن کرد.
از نکات جالب توجه این موزه، اولین پرچم گنبد امیرالمونین(ع) بود که مسجد جامعی، پس از رویت این پرچم پیشنهاد داد پرچم تمامی ائمه و ذوات مقدسه در این موزه نگهداری شود.

  • تاثیر شعر بر اشاعه دین و فرهنگ

پس از دیدار با آیت الله شهرستانی، رئیس شورای شهر تهران، به دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی رفت.
مسجد جامعی در این دیدار اظهار داشت: برای ما توفیقی است که در آستانه ایام فاطمیه، طبق سنت هر سال و با دوستان رسانه، هنرمند و دانشگاهی، در خدمت شما باشیم.
وی افزود: در سال های پیش درباره توجه به اشعار اهل بیت گفتید و تاثیری که بر افکار عمومی دارد؛ دوستان شاعر ما در همین زمینه فعالیت هایی را انجام دادند که به نوعی گسترش معارف می شود و این همان وجهی است که بیشتر باید به آن توجه شود.
پس از صحبت های رئیس شورای شهر تهران، آیت الله شبیری زنجانی دقایقی را به تبیین شخصیت والای حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین (ع) پرداخت.
وی در سخنان خود با اشاره به تاثیر نثر و نظم در هدایت انسان ها و جوامع، خاطر نشان کرد: البته در بعضی اشعار قدری تسامح وجود دارد که گویندگان آن از بعضی موارد اطلاعی ندارند و یا عمدا جایز می دانند.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی بر این مساله تاکید کرد که نباید در شعر افراط و تفریط وجود داشته باشد.
در این بین احمد مسجد جامعی سوالی را مطرح کرده و اظهار داشت: از برخی بخش های زندگی بعضی ائمه اطهار (ع) اطلاع زیادی در دست نیست. چقدر ذهن و خیال باید ورود کند که آنها را به توصیف بکشاند؟
این مرجع عالیقدر شیعه در پاسخ به این سوال خاطر نشان کرد: اگر چیزی بر خلاف با زندگی معصوم باشد، مشکل دارد و چیزی که از تاریخ نمی دانند را نباید بگویند. اما بیان شاعرانه مشکلی ندارد؛ به شرطی که تاریخ را تغییر ندهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با ابداع ولادت ها و شهادت ها و شجره نامه هایی که سندیت ندارند، مخالفت کرده و افزود: تولد برخی امامزاده ها که به تازگی مرسوم شده کاملا جعلی است. احترام به امامزاده ها درست است، اما نسب نامه این امامزاده باید مشخص شود.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پایان به تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبری (س) اشاره کرده و گفت: ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) به دلیل تشابه نوشتاری اعداد تسعین و سبعین است که برخی 75 و برخی دیگر 95 روز می دانند. اما روایت معتبر همان سوم جمادی الثانی است.
احمد مسجد جامعی پس از دیدار با این مرجع عالیقدر، به مقبره آیت الله العظمی مرعشی نجفی رفت و برای روح این مرجع عالیقدر شیعه فاتحه ای را قرائت کرد.

  • از دیدار با احمد عراقچی تا پای درس آیت الله العظمی وحید خراسانی

رئیس شورای شهر تهران و همراهان، پس از زیارت مقبره آیت الله العظمی مرعشی نجفی، به دیدار دیگر مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی وحید خراسانی رفتند.
از حواشی پیش از دیدار با این مرجع عالیقدر، دیدار و گفتگوی احمد مسجد جامعی با احمد عراقچی معاون وزیر امور خارجه بود، که برای مراسم عمامه گذاری دامادش به محضر آیت الله العظمی وحید خراسانی آمده بود.
رئیس شورای شهر تهران، در ابتدای دیدار خود با آیت الله العظمی وحید خراسانی اظهار داشت: اقدامات زیادی در زمینه تنظیم و تحقیق کتب درباره حضرت زهرا (س)، در این سال ها انجام شده و با حمایت شما بیشتر خواهد شد.
این مرجع عالیقدر نیز، در ابتدای سخنانش با اشاره به مساله فنا در راه خدا، گفت: عقل، مبهوت این جمله است. کمال بشریت که به نقطه نهایی برسد، این مقام است که اراده بشود تابع اراده خدا، رضا بشود به رضای خدا، غضب بشود به تبع غضب خدا.
وی در ادامه تاکید کرد: خدا هنگامی راضی می شود که حضرت فاطمه (س) راضی باشد و هنگامی غضب می کند که فاطمه غضب کند.
آیت الله العظمی وحید خراسانی، با اشاره به شخصیت والای حضرت زهرا (س) تصریح کرد: خوش بحال کسی که در ایام فاطمیه، قدمی بردارد. در نزد خدا آبرو پیدا می کند و امیدوارم که مردم با عظمت حضرت زهرا (س)، آشنا بشوند.
این مرجع عالیقدر در پایان خاطرنشان کرد: نباید از خدا و حضرت صاحب الزمان (عج) لحظه ای غافل بود و باید برای حضرت دعا کرد.

  • ثبت خانه آیت الله العظمی بروجردی با قدمتی 148 ساله

مقصد بعدی رئیس شورای شهر تهران و همراهانش، منزل قدیمی و تاریخی آیت الله علوی بروجردی، نوه آیت الله العظمی بروجردی بود. خانه ای که از خشت خشت آن صدای تاریخ و فرهنگ و عبادت می آمد.
این مرجع عالیقدر ضمن خیر مقدم به مسجد جامعی و همراهانش گفت: در این خانه، اتفاقاتی رخ داده که در بسیاری از کتاب های تاریخ نوشته نشده است.
آیت الله العظمی علوی بروجردی در ادامه این دیدار با اشاره به حدیث امام حسن عسگری (ع) درباره حضرت فاطمه (س) تاکید کرد: اینکه امام می گوید فاطمه زهرا(س) حجتی برای ما حجت های خداست از یک واقعیت حکایت می کند که اساس دین است.
وی در ادامه تصریح کرد: ثمره حرکت صدیقه طاهره (س) این بود که ارزش های اصیل اسلام از زبان وحی شنیده شده، پس از 1400 سال به دست ما رسیده و او معمار این حرکت است.
این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه پس از 1400 سال، اسلام جاهلی ظهور کرده است، اظهار داشت: امروز اسلام جاهلی و ابوسفیانی، به دست سلفی ها اجرا می شود که می خواهند به هر قیمتی حکومت کنند.
آیت الله علوی بروجردی در پایان با تاکید بر اینکه بیداری اسلامی مرهون علی (ع) و فاطمه (س) است، گفت: عمده سنی ها و وهابی هایی که در قم شیعه شده اند از طریق حضرت زهرا به این مسیر آمدند.
رئیس شورای شهر تهران نیز پس از بازدید از این خانه قدیمی و زیبا، تاکید کرد: به لحاظ دیدارهایی که در دوره قاجار و پهلوی در این خانه انجام می شد و البته معماری زیبای این خانه، حفظ و ثبت بنا و کوچه ای که این خانه در آن واقع است، باید در دستور کار میراث فرهنگی قرار گیرد.
احمد مسجد جامعی در ادامه از یک مسگری و سفیدگری در بازار قدیمی نزدیک حرم حضرت معصومه (س) دیدن کرد و به قبرستان شیخان قم رفت و پس از زیارت حرم کریمه اهل بیت (س) و مزار آیت الله العظمی شیخ علی اکبر الهیان تنکابنی، سفر معنوی خود را به پایان رساند.
سفر رئیس شورای اسلامی شهر تهران به قم، همه ساله به همراه اهالی فرهنگ و هنر، جهت دیدار با علما و ارائه گزارش ایام فاطمیه برگزار می شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۹