همشهری‌آنلاین: رئیس شورای شهر تهران در برنامه این هفته کشف تهران خود، به کاخ ناصری رفت و از این بنای تاریخی دیدن کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در برنامه این هفته کشف تهران خود از کاخ ناصری (قصر یاقوت) واقع در محوطه بیمارستان شهید لواسانی دیدن کرد.

بر اساس این گزارش، کاخ ناصری یکی از قصرهایی است که در دوران قاجار ساخته شده و در سال 1262 شمسی 15 هزار تومان هزینه ساخت آن شده است. این بنا در دوره قاجار بر اثر سهل‌انگاری آتش گرفته اما دوباره بازسازی شده است و امروز به عنوان یک بنای تاریخی با تغییراتی، بخش اداری بیمارستان شهید لواسانی را تشکیل می‌دهد.

به گفته یکی از مورخان کشور، این قصر محل تولد ضرب المثل‌هایی مثل بادمجان دورقابچین، و یه آشی برات بپزم که یک وجب روش روغن باشه است که در آن زمان و در مطبخ شاه به وجود آمده است. این ساختمان محل آشپزان دربار بوده و به دستور ناصرالدین شاه در اینجا آش طبخ می‌شده و برای هر یک از بزرگان کاسه‌ای فرستاده می‌شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تقدیر از مسئولان بیمارستان شهید لواسانی به خاطر حفظ و نگهداری این بنای تاریخی گفت: انسان در چنین بناهایی احساس خودی بودن می‌کند.

وی افزود: بهتر است بخشی از این ساختمان با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به موزه سلامت تبدیل شود تا بیشتر به این مکان توجه شود.

همچنین یکی از مسئولان بیمارستان طرح گازرسانی شهری را مطرح کرد که در این باره مسجد جامعی تاکید کرد: این طرح را حتما از طریق مسئولان ذی ربط پیگیری می کنم تا تاسیسات این بیمارستان به گاز شهری متصل شود.

برنامه کشف تهران، برنامه‌ای ابتکاری است که در آن مسجد جامعی، رئیس شورای شهر و همراهان به مکان‌های کمتر دیده شده پایتخت می‌روند و در پی کشف هویت‌های فراموش شده‌اند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹