همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی در برنامه کشف تهران این هفته خود برای دومین بار متوالی به منطقه یک رفت و از مکان‌هایی چون مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله، ایستگاه آتش نشانی، موزه سینما و موزه دکتر حسابی بازدید و به دیدار سید عبدالله انوار از تهرانشناسان شهیر رفت.


اهدای دانشنامه شمیران به مسجدجامعی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در برنامه کشف تهران خود ابتدا به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی رفت و از بخش‌های مختلف این مرکز و روند تالیف و تدوین دانشنامه بزرگ تهران دیدن کرد. در این دیدار نخستین مجلدات دانشنامه بزرگ تهران (2 جلد) با موضوع شمیران که به تازگی چاپ شده است به وی اهدا شد.

وی در این دیدار اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم در استان‌های دیگر نیز چنین دانشنامه‌ای گردآوری شود.

مسجد جامعی همچنین با حضور در تالار مجموعه آثار عبدالحسین زرین کوب، منوچهر ستوده، ایرج افشار و احمد اقتداری از این افراد یاد کرد؛ به ویژه مرحوم ایرج افشار که 21 هزار جلد کتاب و منبع تخصصی را به دایره المعارف اهدا کرده و استاد احمد اقتداری که در حوزه مطالعات مربوط به خلیج فارس مجموعه ماندگاری را در اختیار دایره المعارف قرار داده و در عین کهولت سن همچنان مشغول فعالیت‌های پژوشی است.

شما هر کجا که بوده‌اید تعریفتان را شنیده‌ام

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به منزل استاد سید عبدالله انوار از مترجمان و پیشکسوتان نسخه شناسی و از معدود تهرانشناسان دارای اطلاعات منحصر به فرد رفت و با وی دیدار و گفتگو کرد.

سید عبدالله انوار در این دیدار پس از گفتگو با احمد مسجد جامعی به رئیس شورای شهر گفت: شما هر جا بوده اید تعریفتان را شنیدم؛ چه زمانی که در ارشاد بودید و چه امروز که رئیس شورای شهر هستید. کمتر مدیری چنین ویژگی دارد که همه در مورد او اتفاق نظر داشته باشند.

پس از این دیدار گرم و صمیمی، مسجد جامعی به مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله رفت و با جانبازان قطع نخایی آقایان بهمن محمدزاده از دانشجویان رشته خلبانی در ابتدای انقلاب و علی اصغر وفایی از خبرنگاران بخش پژوهش ایرنا دیدن کرد و پای درد و دل آنها نشست.

از سرگیری انتشار نشریات آتش نشانی

وی سپس برای دیدار با آتش نشانان به ایستگاه شماره 88 رفت و با پرسنل این ایستگاه دیدار کرد. در این دیدار فرماندهان اطفای حریق و امداد و نجات توضیحات مفصلی ارائه کردند و برخی از تجهیزات ایمنی را در حضور رئیس شورا آزمایش کردند از جمله نردبان 55 متری ایستگاه که می‌تواند تا 14 طبقه بالا برود.

عکس از حمید فروتن

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید به آنان وعده داد تا از سرگیری انتشار ماهنامه تخصصی ناجیان 125 و نشریه تخصصی آتش نشانی را پیگیری کند.

رونمایی از ماکت صحنه معروف فیلم رستاخیز

مسجد جامعی در ادامه برنامه کشف تهران خود به موزه سینما رفت و از بخش‌های مختلف این موزه دیدن کرد.

وی پس از بازدید از تصاویر، تجهیزات و جوایز بین‌المللی سینماگران ایران و یادمان بزرگان سینما، پیشنهاد داد تا جشنوار فیلم شهر به جشنواره فیلم تهران تغییر نام دهد.

وی همچنین در این بازدید از ماکت یک کشتی که در فیلم رستاخیز آخرین ساخته احمدرضا درویش، استفاده شده بود، رونمایی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این موزه از ماکت خانه و وسایل شخصی فرهاد مهراد، خواننده ایرانی دیدن کرد و از نزدیک به مطالعه دست نویس های این هنرمند پرداخت.

نت‌های موسیقی دکتر حسابی منتشر می‌شود

مسجد جامعی در ادامه بازدیدهای خود به منزل دکتر محمود حسابی که به موزه تبدیل شده است رفت و همراه با فرزند او از بخش های متنوع و متعدد این گنجینه دیدن کرد.

از بخش های دیدنی این موزه آتلیه ساخت عروسک حیوانات در حال انقراض ایران بود. به گفته مسئول این بخش از 35 نوع حیوان ایرانی در حال انقراض، تا کنون 14 عروسک این حیوانات ساخته شده است.

از نکات جالب توجه این برنامه دفتر نت‌های موسیقی دکتر حسابی بود که مورد توجه قرار گرفت و قرار شد با اهتمام یکی از موسسات فرهنگی چاپ و منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

نخستین شهید خلبان نیروی هوایی

مسجد جامعی در ادامه دیدارهای خود به منزل شهید خلبان محمد صالحی رفت و با همسر و فرزند این شهید والا مقام دیدار و گفت و گو کرد. شهید صالحی از خلبانان باهوش ایرانی بود که دوره های تخصصی خود را در دانشگاه خلبانی تگزاس با رتبه اول به پایان رسانده و در سال 56 به ایران بازگشته بود. شهید صالحی نخستین خلبان جمهوری اسلامی بود که در اولین روز جنگ در بازگشت نخستین عملیات پاسخ به متجاوزان بعثی همراه با کمک خلبان خود به شهادت رسید. وی پیش از این در روز 12 بهمن 57 با جنگنده خود به استقبال هواپیمای امام خمینی (ره) رفت و هواپیمای حامل امام را تا فرودگاه مهرآباد اسکورت کرد.

مسجدجامعی در آخرین بخش از برنامه کشف تهران خود به دیدار پیشکسوت ورزش پهلوانی ایران و جهان آقای عطاء الله بهمنش رفت و پای خاطرات شیرین این اسطوره ورزشی نشست. بهمنش ضمن گفتن خاطراتی از پهلوانان و ورزشکاران صاحب نام دهه‌های گذشته، روحیه مسجد جامعی در توجه به پیشکسوتان و مردم را ستایش کرد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با عنوان کشف تهران هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی و فرهنگی تهران و آشنایی با مشکلات و مسائل مناطق مختلف انجام می پذیرد که این هفته در هیجدهمین برنامه به منطقه یک اختصاص داشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰