همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مجموعه باغ ملی تهران گفت: هر خانه حیاطی دارد و مجموعه‌های تاریخی چون باغ ملی حیاط شهر تهران هستند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در برنامه کشف تهران به منطقه 12 رفت و از مکان‌هایی چون موزه و کتابخانه ملک، موزه ایران باستان، عمارت قزاقخانه، موزه ارتباطات، موزه علی اکبر صنعتی، گنجینه ثبت و احوال و قدیمی‌ترین خزانه پولی کشور دیدن کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این برنامه ابتدا از ساختمان موزه و کتابخانه ملک دیدن کرد و سپس راهی موزه ایران باستان شد؛ برنامه‌ای که علاوه بر حاشیه‌های جذابش، باعث شد تا مسجدجامعی از نزدیک آثار منحصر به فرد تاریخی و هنری این دو موزه را ببیند و توضیحات کارشناسان موزه داری را بشنود.

ساختمان ملک در سال 1316 توسط حاج حسین ملک وقف آستان قدس رضوی شده و در موزه آن سکه‌های تاریخی، نقاشی‌های ایرانی و آثار هنری تزئینی نگهداری می‌شود و بخشی از آن نیز به موزه کمال‌الملک تبدیل شده است. به گفته مسئولان این موزه قرار است سالن‌های جدیدی به این موزه اضافه شود. از حواشی جالب این دیدار، مشاهده فهرستی از موقوفات و مستغلات آستان قدس رضوی در دوره قاجار بود که طول آن به 20متر می‌رسید. در این بازدید توراتی بر پوست که از بغداد به ایران آمده است و کتیبه‌ ای از سردر یکی از بناهای تاریخی هرات که خاندان ملک آن را به ایران آورده بودند مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

مقصد بعدی رئیس شورای شهر موزه ایران باستان بود. این ساختمان، نخستین ساختمانی است که در ایران برای موزه ساخته شده است. طرح این ساختمان در سال 1312 آماده و در سال 1316 نیز این بنای تاریخی افتتاح شده است. موزه ایران باستان از 3بخش پیش از تاریخ، دوران تاریخ و دوره اسلامی و همچنین مخزن تشکیل شده است. که آثار منحصر به فرد تاریخی در آن نگهداری می شود.

مسجدجامعی در این برنامه گفت: مجموعه باغ موزه ملی و محوطه ها و ساختمان های واقع در آن مثل وزارت امور خارجه و عمارت قزاقخانه موزه ای بزرگ و غنی هستند که باید برای بازدید عموم مردم بازگشایی شوند؛ ساختمان قدیمی وزارت امور خارجه نیز می تواند تبدیل به موزه دیپلماسی کشور شود. میدان مشق و ساختمان های اطراف آن به عنوان بخشی از میراث تاریخی و هویتی کشور مورد توجه دولت بوده و در این باره اسناد مهمی نیز به تصویب رسیده است.

وی در این باره اظهار داشت: این طرح در سال 82 از طریق دولت وقت پیگیری و کار مطالعاتی مفصلی نیز انجام شده که پس از تغییر دولت وقت تا امروز مسکوت مانده است.

تفاهم نامه ای نیز در سال جاری میان سازمان زیباسازی و وزارت امور خارجه امضا شده است که بر اساس آن امکان تبدیل میدان مشق به محلی برای بازدید مردم فراهم می شود. باید اهتمامی باشد تا این مصوبات با حمایت دولت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و دیگر نهادی های ذینفع صورت اجرایی به خود بگیرد.

مسجدجامعی تصریح کرد: هر خانه ای حیاطی دارد و حیاط تهران نیز همین مجموعه های تاریخی فرهنگی چون باغ ملی است که نباید مختص نهاد خاصی باشد و باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

پس از این رئیس شورای شهر تهران به عمارت قزاقخانه رفت. ساختمان قزاقخانه در حال حاضر در دست دانشگاه هنر و در حال مرمت است اما بنا به دلایلی به ویژه کمبود اعتبارات مالی، کار مرمت آن متوقف شده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران از دستگاه های مسئول خواست تا بازسازی و مرمت این بنای تاریخی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین تاکید کرد که با توافق مسئولان میراث فرهنگی، دانشگاه هنر و موزه ایران باستان، بخشی از طبقه زیرین این ساختمان در اختیار کتابخانه تخصصی موزه ایران باستان قرار گیرد.

مقصد بعدی رئیس شورای شهر، موزه علی‌اکبر صنعتی واقع در میدان امام خمینی بود.

این موزه از 3سال پیش تعطیل شده است و ساختمان و آثار ارزشمند موجود در آن حال و روز خوبی ندارند. مسجدجامعی پیشنهاد کرد هیات امنایی متشکل از شهرداری، مترو، سازمان میراث فرهنگی و خود خانواده صنعتی شکل بگیرد و احیا و بازگشایی موزه را دنبال کند.

عکس از آقایان سجادی و فروتن

بازدید از یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های بانکی نیز از جمله برنامه‌های رئیس شورا در کشف تهران این هفته بود. ساختمان این بانک قدیمی در ضلع شرقی میدان امام خمینی قرار دارد و نخستین خزانه پولی کشور به شمار می آید. این ساختمان در سال 1304 احداث شده و به لحاظ سبک و ویژگی های معماری از ساختمان های ارزشمند به شمار می آید و در حال حاضر در دست مرمت است.

مسجدجامعی در ادامه به موزه ارتباطات (پست و مخابرات) رفت و از نزدیک با تاریخ ارتباطات و پست در ایران آشنا شد. وسایل حمل و نقل پستی و تمبرهای خاصی که مربوط به نهضت جنگل بود از بخش های جذاب این موزه بود. رئیس شورای شهر در آخرین بخش از برنامه کشف تهران این هفته به گنجینه ثبت‌ و احوال رفت. در این مجموعه شناسنامه و اسناد هویتی سیاستمداران، علما و دانشمندان شهیر نگهداری می شود.

نکته جالب توجه در دیدار وی از موزه ثبت و ‌احوال شناسنامه‌های مشاهیری چون سید جعفر شهیدی،‌ پروین اعتصامی، سهراب سپهری و همچنین نخستین شناسنامه‌های صادر شده در ایران بود.

این اسناد هویتی برای افرادی به نام فاطمه ایرانی و عبدالحسین سپنتا صادرشده بودند. در این برنامه کارشناسان سازمان ثبت و احوال تحلیل های آماری جالبی از یافته های خود درباره آمار تولد، مرگ، ازدواج و طلاق ارائه کردند. اینکه دومین عامل مرگ و میر در تهران پس از بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های ناشی از آلودگی هواست یکی از آمارهای جالب و البته تکان دهنده بود.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف انجام می‌پذیرد که این هفته به بافت تاریخی فرهنگی باغ ملی و میدان امام خمینی اختصاص داشت.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳