همشهری‌آنلاین: در آستانه ولادت نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) رئیس شورای اسلامی شهر تهران به دیدن یکی از اساتید خوشنویسی که سالهاست متن‌ها و اشعار آیینی را کتابت می‌کند رفت و از این هنرمند پیشکسوت عیادت کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، استادعلی راهجیری از خوشنویسان پیشکسوت کشور است که اینک در سن 75 سالگی و در عین بیماری، خطی استوار، متین و زیبا دارد.

راهجیری متولد سال 1317 و پرورش یافته مکتب اساتید بزرگی چون زرین‌خط، فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، برادران میرخانی و کاوه است و به زبدة الکتاب شهرت دارد. حاصل بیش از 5 دهه فعالیت هنری او نگارش 15 جلد کتاب به خط خوش نستعلیق و شکسته نستعلق است.

اطلاعات او دربارة تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای است که او را می‌توان دایره‌المعارف خوشنویسی دانست.

از نکات بارز خط این پیشکسوت خوشنویسی، قوت قلم و استحکام نستعلیق او در عین کهولت سن و بیماری است که شاید از عنایات اهل بیت (ع) باشد که او خادم آستان آنهاست.

در این دیدار صمیمانه، استاد راهجیری در سرای کوچک خویش با مناعت طبع و بزرگواری پذیرای رئیس شورای شهر شد و خاطراتی از گذشته و اساتید و آثارش نقل کرد و دو جلد از کتاب‌های تازه کتابت شده و آماده چاپ خویش را در حضور مسجد جامعی تورق و معرفی کرد. یکی از این کتاب‌ها کتاب ادب‌التعلیم بود که پژوهشی کاربردی در خصوص اصول تعلیم خط نستعلیق از ابتدا تا مراتب استادی است.

به گفته استاد راهجیری این کتاب به نثر غنی، مسجع و شیوا تحریر شده استو حاوی مطالب و رموزی است که تاکنون از زبان هیچ استادی شنیده نشده و برای مبتدی تا منتهی، منشور خوشنویسی و قواعد آن است.

کتاب دیکر استاد که تحریر آن اخیراً به پایان رسیده است شامل برگزیده‌ای از مراثی و مناقب اهل بیت(ع) و اشعار نغزی در باب یکایک معصومان (ع) به امضمام احادیث برگزیده از 14 معصوم (س) است.

در این کتاب اشعاری از وصال شیرازی، طرب اصفهانی، محمد حسین غروی کمپانی، ملک الشعرای بهار، قاسم رسا و شهریار با گزینش استاد گردآوری و با قلم نستعلیق به رشته تحریر و چلیپا در آمده است و در آستانه چاپ قرار دارد.

در این دیدار صمیمانه رئیس شورای شهر که روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد بوده و علاقه متقابلی به اهل فرهنگ و هنر دارد از وضعیت جسمی و شرایط زندگی استاد و آثار ونظرات ایشان جویا شد و در نهایت برای طبع و نشر دو اثر آماده چاپ توصیه‌هایی کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲