همشهری آنلاین: باید از میان بازار «زرین» با بزرگ‌ترین چهارسوق تخریب‌شده‌اش که حالا دیگر فقط خاطره‌ای کوچک میان قدیمی‌های بازار از آن باقی مانده، بگذری و با احتیاط از کنار زیلوهای 800 ساله مسجدجامع اردکان عبور کنی تا به محله‌ «چرخاب» و آب‌انبار قدیمی «مجد» برسی.

آن‌وقت از سر کوچه آب‌انبار، انتهای کوچه و یک در کوچک و چوبی قدیمی را می‌توانی ببینی؛ جایی که حدود 60 نفر از مفاخر اردکان در آن زنده‌اند با نام و یادشان، اگر بگذارند «خانه خاتمی» همچنان موزه مفاخر بماند.

دهلیزی باریک و کوتاه مسیر حیاط را نشان می‌دهد. با دو اتاقی که به‌طور حتم محل جمع شدن بزرگانی مانند «آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی» امام جمعه و مدرس حوزه علمیه اردکان بود و مکانی برای تدریس و تحصیل علم.

به گزارش ایسنا، هرچند عمر این بنا به دوره‌ قاجار می‌رسد، ولی ارزش‌هایی مانند اتاق‌هایی با درهای چوبی دولنگه، شیشه‌های رنگی و سردر هلالی و صفه‌‌ای که مَحرم راز شب‌نشینی‌ها و حافظ خوانی‌ها بود، به‌نظر می‌رسد به‌دلیل وجود برخی بی‌توجهی‌ها، در حال کم‌رنگ شدن هستند.
«خانه خاتمی» در سال 1382 فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از سال 1384 بعد از مرمت،‌ جایگاهی شد برای معرفی مفاخر اردکان،‌ ولی حالا بی‌رمقی خانه، ترک و نم دیوارها و سفیدی شوره‌ها، بی‌توجهی به این بنا را نشان می‌دهد.

یکی از دوست‌داران میراث فرهنگی شهرستان اردکان درباره‌ وضعیت «خانه خاتمی» به ایسنا گفته: موزه‌ مفاخر در مرکز بافت تاریخی شهرستان اردکان قرار دارد. به همین دلیل یکی از مقاصد مهم گردشگری اردکان محسوب می‌شود و مرمت این بنا در اولویت است.

علیرضا تابش ادامه داد: بسیاری از گردشگران خارجی دیدن این خانه را در سفر به استان یزد و شهرستان اردکان در برنامه‌ خود قرار می‌دهند و به قول خودشان، می‌خواهند خانه‌ آبا و اجدادی یکی از روسای جمهور ایران را ببینند، اما وقتی وضعیت خانه را می‌بینند‌،‌ به حال آن تأسف می‌خورند.

وی ادامه داد: بسیاری از بخش‌های این بنای ارزشمند به مرمت اضطراری نیاز دارد. رطوبت این روزها بلای جان این خانه شده و بیشتر قسمت‌ها را دچار آسیب کرده است، بخصوص بخش اندرونی خانه، پایاب و زیرزمین بیشتر با این مشکل مواجه شده‌اند. تا جایی که می‌دانم اداره میراث فرهنگی اردکان با مشکل کمبود اعتبار برای مرمت این بنا مواجه است که امیدواریم این مشکل زودتر برطرف شود.

او با اشاره به توجه شهرداری اردکان از چند سال پیش به بناهای تاریخی شهر، گفت:‌ با توجه به اهمیت این بنای تاریخی و نزدیک شدن به نوروز، دوست‌داران میراث فرهنگی استان یزد امیدوارند میراث فرهنگی و شهرداری در مرمت و رسیدگی به این بنا همکاری کنند، چون این بنا یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در زمان پیک سفر است که گردشگران زیادی به دیدن آن می‌آیند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵