همشهری‌آنلاین: دانشمندان اعلام کردند که شاید در نگاه اول تگرگ و برفی که از آسمان و ابرها به زمین می‌رسد، تمیز و بی نقص به نظر برسد اما در حقیقت آنها دارای 7 گونه باکتری و 3 هزار ترکیب شیمیایی هستند.

 

 

 

محققان دانمارکی پس از یک توفان در سال 2009، با تجزیه و تحلیل تگرگ به این نتیجه رسیدند که تگرگ‌ها دربرگیرنده 7 نوع باکتری هستند که معمولا در گیاهان یافت می‌شود و بیش از 3 هزار ترکیب شیمیایی در آنها وجود دارد که معمولا در خاک مشاهده می‌شود.

به گزارش مهر، این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که نتایج آنها می‌تواند معانی مهمی برای درک ما از الگوهای آب و هوایی داشته باشد.

این درشرایطی است که محققان اظهار داشتند تگرگ‌ها دارای تعداد معدودی از باکتری‌های خاکی و یا مواد شیمیایی گیاهی بودند، اما ترکیبات شیمیایی آن مرتبط با خاک و باکتری‌های آن مرتبط با گیاهان بوده‌اند.

براساس نتایج این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه آروس در مجله PLOS ONE منتشر شده، 3 گونه باکتری کشف شده در اکثر تگرگ‌ها مشابه بوده که نشان می‌دهد این باکتری‌ها ساکنان بومی ابرها هستند.

براساس اظهارات نویسندگان این مقاله، نتایج این تحقیقات می‌تواند به درک چگونگی کارکرد ابرها کمک کند.

اولریش گوسه وینگل کارلسون رئیس این گروه تحقیقاتی میکروب شناسی هوایی در دانشگاه آروس گفت: وقتی ما این تجزیه تحلیل‌ها را آغاز کردیم، امیدوار بودیم به یک ویژگی توصیفی از جامعه باکتریایی و یک عادت کشف نشده‌ای از آنها برسیم؛ اما آنچه کشف کردیم شواهد غیر مستقیمی برای فرآیندهای زندگی در اتمسفر چون انتخاب باکتریایی و رشد بود.

برخی از این گونه‌های باکتریایی می‌توانند در کریستال‌های کوچک یخ که منجر به بارندگی می‌شوند، رشد کنند به این معنا که این باکتری‌ها نقش مهمی در بارش باران ایفا می‌کنند.

وقتی این کریستال‌های یخی به اندازه کافی بزرگ می‌شوند به عنوان باران یا برف به زمین می‌آیند و برف و باران بودن آن بستگی به دمای هوا دارد.

در گذشته محققان کشف کرده بودند که در ابرهای درفراز قله‌ها حیات وجود دارد.

باکتری‌ها تا ارتفاع 40 کیلومتری در ابرها وجود دارند و می‌توانند به عنوان هاگ در فضا زنده بمانند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز