همشهری آنلاین: کتابخانه ایالتی ویکتوریا(State Library of Victoria) در سال ۱۸۵۴ در منطقه ویکتوریای ملبورن استرالیا پایه‌گذاری شد.

این کتابخانه که یکی از برجسته ترین سازمان‌های فرهنگی در این ایالت است، تا سال 2012 حدود 2 میلیون و پانصد هزار کتاب را در خود ذخیره کرده است.

 

همچنین کتابخانه ویکتوریا دارای بالغ بر شانزده هزار سری جمله از خاطرات روزانه بنیانگذاران شهر، جان بتمن و جان پاسکو و کاپیتان جیمز کوک، می‌باشد.

وب‌سایت: کتابخانه ویکتوریا

در سال 1853 تصمیم به ساخت یک کتابخانه ایالتی در مکان درگیری ستوان چارلز - فرماندار " لا تورب"- و ردموند باری، شد. رقابتی برای انتخاب معمار طراح برگزار شد و در این رقابت ، ژوزف رید، برنده شد.

اولین اتاق مطالعه افتتاح شده ، اتاق مطالعه ملکه بود که در سال 1859 افتتاح شد. ساختمان داخلی آن به سه بخش اصلی اتاق مطالعه، کتابخانه هنر و سالن شطرنج تقسیم می‌شود. تعداد کارمندان کتابخانه ویکتوریا، تا سال 2012 به حدود 295 نفر بود و در سال 2009 مرمت و بخشی از آن گسترش یافت.

کتابخانه ایالتی ویکتوریا یکی از اولین کتابخانه های عمومی رایگان در جهان به شمار می رود و مجموعه ای برجسته از آثار را در طول سالیان بسیار در خود جمع آوری کرده است. این مجموعه، از طریق فرآهم آوری و همچنین اهدا از طریق نهادهای مختلف به وجود آمده است.

این مجموعه، همچنین هزاران اثر که بیانگر میراث فرهنگی و اجتماعی ایالات ویکتوریا است را شامل می گردد.

از مجموعه‌های این کتابخانه می توان به مجموعه کتب، مواد سمعی و بصری، منابع الکترونیکی، مجلات، دست نوشته‌ها، نامه‌ها و یادداشت های روزانه، نقشه ها، روزنامه‌ها، تصاویر و آثار هنری اشاره کرد.

از سایر فعالیت های این کتابخانه می توان به فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس ها و کارگاه ها، برپایی سمینارها و کنفرانس ها، نمایشگاه ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفتگو اشاره کرد.

بخش های مختلف کتابخانه ایالتی ویکتوریا، شامل بخش سمعی و بصری، گالری تصاویر، بخش پژوهش، بخش مورد استفاده کودکان و خانواده ها، بخش منابع دانش آموزان و معلمان و مرکز اسناد مرتبط با ایالت ویکتوریا، بخش ارتباط با سایر کتابخانه‌ها و مراکز اسناد در سایر نقاط استرالیا و همچنین بخش انتشارات می باشد.

چند مجموعه تخصصی در این کتابخانه موجود است که اغلب بر ایالت ویکتوریا تمرکز دارد و شامل معماری، هنر، تاریخ، تجارت و صنعت، کودکان، سینما و تئاتر و قوانین در استرالیا می باشد.

این کتابخانه عظیم بعدها تبدیل به مرکزی برای ترویج کتابخوانی در بین نوجوانان استرالیایی شد.

در سال ۱۹۹۱ بخشی با نام برنامه ادبی نوجوانان در این کتابخانه آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۰۵، نام برنامه ادبی نوجوانان، به مرکز ادبیات برای نوجوانان تغییر یافت.

در این مرکز، برنامه های گوناگون ترویجی در کنار ارائه اطلاعات و عضو گیری برای تشویق نوجوانان به خواندن برگزار می شود.

این مرکز با کمک گرفتن از اینترنت و راه اندازی پایگاه های اینترنتی مختلف، تلاش می‌کند تا خدمات کتابخانه را به میان بخش گسترده تری از جامعه ببرد.

مهم ترین اصل در این مرکز، «دسترسی» عنوان شده است. دسترسی به ادبیات ناب برای نوجوانان ۱۰تا ۱۸ سال، تا همگان بتوانند فراتر از محدودیت های اجتماعی، مکانی و منابع اطلاعاتی نیازهای فرهنگی خود در زمینه خواندن را برطرف کنند.

هدف مرکز هم فراهم کردن ادبیات خوب برای نوجوانان و تشویق آن ها به خواندن آزاد و فراهم کردن اطلاعات برای کارشناسان و خانواده‌ها برای کمک به گسترش خواندن در میان نوجوانان و فراهم کردن شرایطی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه های خانواده‌ها، کارشناسان و کودکان و نوجوانان عنوان شده است.

شورای حمایت از نویسندگان استرالیا، پشتیبانی مالی مرکز ادبیات برای نوجوانان را برعهده دارد و دولت استرالیا و چند نهاد فرهنگی دیگر مانند شورای کتاب کودک استرالیا هم از آن پشتیبانی می کنند.

در هر سال بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نوجوان از خدمات این کتابخانه بهره می برند و ۱۰۰۰ بزرگسال هم در بخش های مختلف آموزشی، ادبیات، کتابخانه ها، انتشارات و فروش کتاب آن فعالیت می کنند تا نوجوانان را با دنیای پررمز کتاب ها بیشتر آشنا کنند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱