همشهری آنلاین: ابرهای آندولاتوس اسپراتوس یا ابرهای امواج متلاطم، گونه‌ای جدید از ابرها به شمار می‌روند که توسط رصد‌گران آماتور آسمان کشف شده‌اند.

 

 

اکنون انجمن CAS در انگلستان در تلاش است تا این ابر را در سازمان هواشناسی جهانی در ژنو به صورت رسمی به ثبت برساند و آن را در میان ابرهای اطلس بین‌المللی ابرها جا دهد. از سال 1975 تا کنون نسخه جدیدی از این اطلس تهیه نشده است.

درصورتی که CAS بتواند موفق شود، این اولین باری خواهد بود که گونه‌ای جدید از ابرها از سال 1951 تا کنون به صورت رسمی به ثبت خواهد رسید.

هواشناسان هنوز درحال مطالعه بر روی ابرهای امواج متلاطم هستند، اما گریم اندرسون محقق دانشگاه ریدینگ دریافته که شرایطی که منجر به شکل گیری این ابرها می‌شود، مشابه شرایط شکل گیری ابرهای Mammatus است. تفاوت در این است که بادها در ارتفاع بالا بخار آب را به شکل امواج و گرداب درمی‌آورد.

گوین پرتور پینی رئیس انجمن CAS نظریه دیگری برای شکل‌گیری این ابرها دارد. به اعتقاد وی، هوای گرمتر و مرطوب‌تر در بالا و هوای سرد‌تر و خشک‌تر در پایین قرار می‌گیرند، در حالی‌که مرزی میان این دو لایه قرار دارد. زمانی که باد از این مناطق از ابر عبور می‌کند، همان تاثیری را بر روی آن خواهد داشت که بر روی سطح آب و تشکیل امواج دارد.

این ابرها اولین بار در سال 2006 و در آیووای آمریکا مشاهده شده و عکس آنها به ثبت رسید. پس از آن ساختار‌های پیچیده‌تری از این ابرها در فرانسه، نروژ، اسکاتلند و دیگر شهرها و کشورها دیده شد. CAS در تلاش برای ثبت رسمی این ابرها،‌تصاویر متعددی از شکل‌گیری آنها به ثبت رسانده و به تحقیقات آکادمیک درباره این ابرها کمک فراوانی کرده است.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷