همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: غلامرضا مردانی آذری که به پدر مدرسه‌ساز ایران شهرت دارد، در سال 1305 در شهر تبریز به دنیا آمد.

وی در سنین نوجوانی به همراه مادر و 2 برادر خود راهی تهران و در همان دوران مشغول به کار شد.

مردانی آذری در سال 1376 مدرسه سازی را آغاز کرد و نخستین مدرسه اهدایی خود را در شهر تهران ساخت. وی‌ تا زمان حیات، حدود 33 میلیارد تومان صرف ساخت مدرسه کرد.

مردانی‌آذری به همراه دو برادر دیگر خود اقدام به مدرسه‌سازی می‌کرد که مدارس دخترانه را به نام مادرش "زهرا" و مدارس پسرانه را به نام پدرش "محمد" نامگذاری می‌کرد.

وی تا سال 1380، 23 مدرسه، 5 خوابگاه و 5 پانسیون به وسعت 103 هزار متر مربع با هزینه 27 میلیارد تومان احداث کرد که در این مدارس قریب به 10 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

همچنین وی از سال 1380 تا 1385 نیز 8 میلیارد تومان در زمینه مدرسه‌سازی هزینه کرد و تعداد مدارس وی به 27 مدرسه رسید.

18 آذر هر سال یاد آور تلخ‌ترین خاطره برای دانش آموزان مدارس مردانی آذری و تمامی دوستداران آن بزرگمرد است. وی 18 آذر سال 1385 در دفتر کار خود به قتل رسید.

مردانی آذری در هر مدرسه اتاقی را به نام اتاق مؤسس ساخته بود و در این اتاق با دانش‌آموزان صحبت می‌کرد و اگر دانش‌‌آموزی نیاز به کمک مالی داشت به خانواده آن دانش‌آموز کمک می‌کرد.

به همین دلیل تمام دانش‌آموزانی که در مدارس احداثی آن مرحوم درس می‌خواندند، وی را می‌شناختند و تعداد زیادی از این دانش‌آموزان در مراسم تشییع و تدفین وی شرکت کردند. او برای بچه‌ها مانند یک پدر بود.

مرگ مردانی‌آذری این پیشکسوت و پیشگام نهضت مدرسه‌سازی، ضایعه تاسف‌بار سنگینی بود که بر پیکر جامعه به ویژه جامعه فرهنگی ایران زمین وارد آمد.

غلام‌رضا مردانی آذری با صرف ده‌ها میلیارد تومان بیش از 33 مدرسه در استان‌های تهران و آذربایجان شرقی احداث کرد و به عنوان الگویی در میان خیران مدرسه ساز شناخته می‌شود.

وی با تاسیس موسسه خیریه، کل دارایی خود را به مدرسه سازی اختصاص داده بود.

مرحوم غلامرضا مردانی‌آذری نیت کرده بود تا سقف 150 میلیارد تومان در کشورش مدرسه‌ بسازد. این خیر گرانقدر در زمان حیات ارزشمند خود خدمات ماندگاری را در ســـاخت مدارس به انجام رسانید که هیچ گاه از یاد و خاطر دانش آموزان و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت اسلامی فراموش نخواهد شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز