همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: خانه دکتر علی شریعی که از آثار دوره معاصر است، در تهران، خیابان فاطمی، خیابان جمالزاده قرار دارد

دکتر علی شریعتی از جمله برجسته‌ترین چهره‌های روشنفکر مذهبی ایران بود و در این خانه زندگی می‌کرد.

این خانه در بین سال‌های 1335 تا 1340 ساخته شده و فاقد ارزش معماری است. تزئینات و طراحی خاصی ندارد و صرفا به لحاظ شخصیت علمی و اجتماعی مرحوم شریعتی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

more   تصاویر خودروی شخصی دکتر علی شریعتی / خانه (زادگاه) دکتر علی شریعتی

این خانه در سال 1352 توسط همسر دکتر شریعتی خریداری شد و تا سال 1376 که توسط شهرداری تهران به مجموعه فرهنگی و موزه تبدیل شد، محل زندگی خانواده شریعتی بود.

دکتر شریعتی به علت دستگیری‌های فراوان، مجموعا 2 سال در این خانه زندگی کرد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، یک بار پس از آزادی از زندان، برای دادن خبر سلامتی دکتر شریعتی، که ایشان نیز در همان زندان بودند، به این خانه رفتند و با خانواده دکتر شریعتی گفت‌و‌گو کردند.

این خانه که در 2 طبقه ساخته شده، حیاط آن در سمت جنوب قرار گرفته است. در طبقه اول، آشپزخانه، سرویس‌ها، هال و اتاق پذیرایی قرار دارد و طبقه دوم نیز به همین شکل طراحی شده است. در قسمت شمالی طبقه دوم، اتاق کار و کتابخانه شخصی دکتر شریعتی قرار داشته است.

خانه دکتر علی شریعتی در سال 1376 توسط شهرداری خریداری شد و به عنوان موزه و مرکز فرهنگی دکتر علی شریعتی تغییر کاربری یافت.

در داخل حیاط خانه شریعتی اتومبیل سرمه‌ای رنگ «مسکوویچ» وی با شماره شهربانی 32259 - مشهد پارک شده است.

خانه دکتر علی شریعتی در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 9718 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱