همشهری آنلاین: بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است و در منطقه ۲ شهرداری این شهر قرار دارد

این بوستان که در شمال غربی تهران قرار دارد، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی - جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده ‌است.

بوستان پردیسان

وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده ‌است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.

بوستان جنگلی پردیسان با مساحت ۲۷۵ هکتار یکی از بوستان‌های بزرگ شهر تهران است که در شمال غربی تهران، منطقه ۲ شهرداری قرار دارد.

نزدیکی این پارک به میدان صنعت (میدان شهرک غرب) نیز عاملی دیگر برای افزایش استقبال از این مکان گردشگری است.

ایده اولیه احداث پردیسان به عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی از اوایل دهه ۵۰ در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و پس از انجام مطالعات اولیه، فراهم نمودن مقدمات تهیه زمین، عملاً اقدامات جدی در جهت اجرای طرح به عمل نیامد و با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و تنگناهای اقتصادی و شرایط خاص کشور تا سال ۱۳۶۵ فعالیت های صورت پذیرفته بیشتر به منظور تثبیت محدوده طرح بود.

از امکانات بوستان پردیسان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و گاهی زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

نوع طراحی پارک که به صورت بوستان جنگلی می باشد با الویت بازسازی چشم اندازهای طبیعی ایران و جهان به منظور آشنایی اقشار مختلف جامعه با تنوع گیاهی اقلیم های مختلف داخلی و خارجی و روابط اکولوژیک بین عناصر سازنده زیست بوم ها طراحی و در حال اجرا می باشد.

این بوستان دارای دو بخش حیات وحش طبیعی؛ شامل جانوران بومی (پرندگان و خزندگان) و حیات وحش در حال اسارت؛ شامل سه گروه گوشت خوران، علف خوران و پرندگان می باشد.

این مجموعه با داشتن مرکز تحقیقات زیست محیطی، تحقیقات قابل توجهی را در زمینه جانور شناسی، گیاه شناسی، بیولوژیک حیات وحش، رفتار شناسی حیات وحش ارائه می دهد و همچنین دارای آزمایشگاه های مجهز می باشد.

بوستان پردیسان همچنین دارای موزه ملی آب و موزه تاریخ طبیعی (در ۴ حوزه نمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی) می باشد.

کارگاه تاکسیدرمی، سالن همایش و اجتماعات، سالن نمایش فیلم، بوفه، پارکینگ و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات این بوستان است.

در سال ۱۳۹۳ بوستان پردیسان از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست، پارک بدون دخانیات نام گذاری شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز