همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: انسان دست به هرکاری می‌زند تا حس پرواز همچون پرندگان را در آسمان آبی پهناور، تجربه و لمس کند. حتی با دوربین عکاسی!

پرواز یکی از رویا‌های همیشگی انسان بوده و هست. او دوست دارد چون پرندگان هر زمان که اختیار کرد، بال گشوده و به همه جا پرواز کند.

این آرزو و رویا در زندگی اجتماعی انسانی به صورت بالن، هواپیما، فضا پیما، کایت، سقوط آزاد، پرش با چتر و... متجلی شده است. با این وجود، هنوز انسان درگیر این آرزو  و رویای سیری ناپذیر خود است. شما چطور؟ دوست دارید، پرواز کنید؟

هایاشی ناتسومی یک دخترعکاس و هنرمند ژاپنی است که در توکیو زندگی و کار می‌کند. او رویای پرواز انسان را عکاسی می‌کند. کاری که نتیجه شگفت انگیزی را در دنیای هنر عکاسی بوجود آورده است.

با مشاهده عکس‌هاخواهید دید که او در کامل آرامش و خونسردی در حال پرواز و انجام کارهای روزمره خود است. ابتدا، فکر خواهید کرد که حتما، تصاویر کار فتوشاپ یا دستکاری شده‌اند.ولی اینطور نیست! عکس‌ها واقعی و نتیجه تلاش و پشت کار این دختر هنرمند هستند.

 ناتسومی بعد از خلق عکس‌ها، آنها را به صورت دفتر خاطرات روزانه بر روی سایت خود قرار می‌دهد. یعنی ترتیب عکس‌ها به شما خواهد گفت؛ او در آن روز چه کارهایی انجام داده و چه حسی داشته است. به همین دلیل نه تنها عکس‌ها بلکه سایت و خود او بسیار پر طرفدار و معروف شده‌اند.

رسانه‌ها در باره او می‌نویسند؛ ناتوسومی نه  انسان فضایی با قدرت پرواز است و نه عکس‌ها فتوشاپی و دست‌کاری شده‌اند. بلکه تمام تصاویر، شات‌های واقعی از حرکت‌ها و پرش‌های خود اوست.

او یک دختر جوان و عادی است که با دو گربه زندگی می‌کند. سرگرمی منحصر به فرد او عکاسی از گربه‌هایش و گرفتن عکس از پریدن‌ها و شناور  بودن‌هایش در هوا است. او با مهارت‌های شخصی و استفاده از دوربین‌های کانن  SLRوEOS 5D با سرعت بالای شاتر موفق به تولید چنین عکس‌هایی شده است.

ناتسومی مهارت عکاسی خلاقانه را به مدت دو سال وقتی دستیار یک هنرمند عکاس بود، فرا گرفته است. گرایش او به عکاسی پرواز نیزاز همین آموخته‌ها سرچشمه گرفته است.

کسانی که عکاسی می‌کنند و یا تلاش کرده‌اند از چنین حالت‌هایی، عکاسی کنند، می‌دانند که این کار به هیچ عنوان کار ساده و آسانی نیست.

نه تنها دوربین شما باید با سرعت بالا شاتر کند که عکس شما مات یا تار نشود بلکه حالت سورژه هم در عکس باید گویای پرواز و پرواز کردن یا معلق بودن در هوا را نشان دهد. اولی با ابزارهای مدرن امکان پذیر است، ولی بخش دوم، یعنی بدست آوردن، حس و حالت مورد نظر در این نوع عکاسی،  بسیار دشوار، کاری طاقت فرسا و زمان بسیار می‌طلبد.

در این زمینه تصاویر بسیاری کار و منتشر شده است. ولی هیچکدام به اندازه عکس‌های ناتسومی واقعی و الغای پرواز نمی‌کنند. آثار ناتسومی در نوع خود شگفت انگیز است. چرا که با دیدن آنها کاملا حس پرواز و پرواز کردن درآنها را دریافت می‌کنید.

پرواز کردن ناتسومی در این تصاویر صرف پریدن. محض نیست بلکه حالت بدن، پاها، دست‌ها و حتی حالت چهره او حس پرواز را به شما منتقل می‌کند. این نشان می‌دهد که او همه چیز را درست و مناسب انتخاب کرده است.

او در این باره  به دیلی میل انگلستان می‌گوید؛ تنها راه بدست آوردن یک تصویر مناسب، پریدن زیاد و شاتر زدن زیاد است. گاهی من بیش از 100 بار برای هر تصویر پریدم و بیش از 100 بار شاتر زدم.

او از تضاد پرش‌های خود در یک جمعی که همه عادی راه می‌روند، بسیار بهره برده است. با این وچود می‌گوید؛ می‌دانید؟ این کار دردسر‌ها و دغدغه‌های زیادی دارد. چرا که تصاویر گرفته شده، بیشتر در مکان‌های عمومی مانند، خیابان‌ها، رستوران‌ها، مترو، سوپر مارکت‌ها و... است.

مکان‌هایی که مردم در آن بطورعادی رفت و آمد کرده و با دیدن رفتار‌های شما تعجب می‌کنند. گاهی آنها شما را شماتت کرده و شکایت می کنند و گاهی حتی به پلیس زنگ می‌زنند. گاهی توضیح دادن و متقاعد کردن آنها بسیار زمان گیر و پر دردسر می‌شود. با این وجود من این کار را خیلی دوست دارم.

جذابیت عکس‌های او طبیعی بودن آنها هست! چهره او در تمام تصاویر بسیار آرام و طبیعی دیده می‌شود. به گونه‌ی که گویا او را در لحظه‌ای از زمان غافلگیر کرده باشند.

این هنرمند با پشت کار‌ترین هنرمند جوان ژاپن شناخته شده است.

او بر این امید است که مردم با دیدن تصاویر او از دغدغه‌ها و استرس‌های روزمره خود، هر چند کوتاه، جدا شده و به حس شبیه به رهایی و آزادی چون  پرواز در آسمان آبی برسند.

در همین راستا چند هنرمند عکاس چینی که نام‌هایشان فاش نشده است، شروع به کپی برداری از کارهای او کرده و تصاویر ساختگی خود را در اینترنت منتشر کردند. ولی خیلی زود دست این چینی‌های کپی کار رو شده و کار به رسانه‌های رسمی کشیده شد.

دولت آنها مجبور شد به طور رسمی و سریع عذرخواهی کرده و عکس‌های جعلی و فتوشاپی که بسیار شبیه کارهای هایاشی ناتسومی بودند را از وب سایت‌ها حذف کنند.

امان از دست این چینی‌ها!!!

http://newyork.ibtimes.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶