همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: آقا و خانم محترم اسکناس‌های کیف شما دفترچه یادداشت، کارت ویزیت، کارت تبلیغات شخصی و... شما نیستند!

 

شناخت و بازشناسی اهمیت این وسیله‌ی اقتصادی و بسط فرهنگ نگهداری صحیح آن توسط رسانه‌ها، یک ضروت است. تصاویر فوق نشان‌دهنده استفاده نادرست از برگه اسکناس‌های کشورمان است.

آیا می‌دانید؛ اولین سکه ایرانی در زمان داریوش از جنس طلا ضرب شد،  نویسندگان یونانی آنرا به نام خود داریوش، "دریکوس" می‌نامند. پس از ضرب سکه سالیان طولانی سپری شد تا بشر به فکر استفاده از اسکناس افتاد.

آیا می‌دانید؛ اسکناس یا پول کاغذی که امروزه درهمه کشورهای جهان جریان دارد، نخستین بار در نیمهٔ قرن دهم میلادی در چین با نام "چاو" رایج شد.


آیا می‌دانید؛ ریشهٔ لغت اسکناس فرانسوی "آسی‌نیا" است که در زبان روسی به صورت آسیگناتسیا و در زبان فارسی با تغییر لفظی به صورت اسکناس درآمده است.


آیا می‌دانید؛ اولین اسکناس به سبک امروزی در کشور سوئد به سال 1691 میلادی در بانک استکهلم چاپ و رایج شد و هم اکنون نمونه‌های از آن در موزه این بانک نگهداری می‌شود.

آیا می‌دانید؛ عمر متوسط اسکناس در کشور ما 5 سال است. البته عمر اسکناس‌های ریز گاهی به یکسال هم نمی‌رسد. در صورتی‌که عمر اسکناس در کشورهای دیگر حدود 2 برابر عمر اسکناس در ایران، یعنی تقریباً 10 سال است.

آیا می‌دانید؛ بانک مرکزیاعلام کرده، سالانه حدود 850 میلیون قطعه اسکناس به علت فرسودگی‌، نابود می‌شوند.

آیا می‌دانید؛ میانگین هزینه تولید هر برگ اسکناس حدود 300 ریال است، اگر هزینه تولید هر برگ را 200 ریال هم در نظر بگیریم، حدود 170 میلیارد ریال سالانه هزینه چاپ می‌شود. یعنی نگهداری نامناسب اسکناس سالانه دستکم 170 میلیارد ریال به کشور زیان می‌رساند.

البته ناگفته نماند که، حدود 5 سال پیش متوسط عمر اسکناس در ایران تنها 3.5 سال بود. با اطلاع رسانی به مردم و شفاف سازی درباره هزینه‌ها و صدمات وارده، عمر متوسط اسکناس به 5 سال افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم و قابل توجه آیا می‌دانید؛ سطح اسکناس، محیط بسیار مناسبی برای جمع شدن بسیاری از میکروب‌ها است. نتایج تحقیقات علمی مشخص شده است که بیش از 18 نوع بیماری از طریق رد و بدل کردن اسکناس و پول خرد منتقل می‌شود.

حال که دانستید؛  بهتر است سلامت آنها را با نگهداری نادرست مخدوش نکنیم. کاش وقتی اسکناس در کیف‌مان هست، فراموش نکنیم که ما این تکه کاغذ اسکناس‌ها را با هفتادمیلیون ایرانی شریک هستیم و نمی تونیم به تنهایی در موردش تصمیم بگیریم. نمی‌توانیم هرکاری که دلمان خواست با برگه‌های کاغذ اسکناس انجام بدهیم.

به عنوان یک شهروند، ما مسئول حفظ درست اسکناس‌هایمان هستیم، حتی، باید این مسئولیت را به فرزندانمان نیز آموزش دهیم. مسئولیتی که از زیان وارده به ثروت ملی جلوگیری خواهد کرد.

یادمان باشد، اسکناس دفترچه یادداشت، کارت ویزیت، کارت تبلیغاتی، برگه خبررسانی، دفترچه خاطرات، لیست خرید شخصی و... نیست، بلکه به همه ما تعلق دارد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۷