محمد ملاحسینی: خانه امیر نظام گروسی یکی از با دیدنی‌ترین بازمانده‌های خانه‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله ششگلان این شهر قرار دارد

این خانه که از آن به عنوان موزه قاجار استفاده می‌شود در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط وی ساخته شده است.

عمارت امیرنظام در زمینی به مساحت 3000 متر مربع، در 2 طبقه و با زیر بنای 1500 متر مربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر 2 حیاط اندرونی و بیرونی بوده که باغچه‌ها و حوض ها، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

16 ستون با سرستون‌های زیبا ایوان سراسری را نگه داشته‌اند، در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های تالارهای داخلی و طنبی‌ها به زیبایی مجموعه می‌افزایند.

در زیرزمین حوض خانه وسیعی وجود داشته که یکی از زیباترین قسمت‌های بنا بوده، ستون‌های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن بسیار چشمگیر است.

خانه امیر نظام (موزه قاجار تبریز) در سال 1370 تعوسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و با توجه به آسیب‌های جدی که به بنا رسیده بود با حفظ ویژگی‌های معماری بنا و شاخص‌های سنتی مورد بازسازی قرار گرفت.

این موزه در نزدیکی مقبره الشعراء تبریز که مدفن بیش از 400 شاعر نامی از جمله شهریار، قطران، طوسی، فاریابی و ثقه الاسلام است قرار دارد.

خانه امیرنظام گروسی در سال 1370 با شماره 1749 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز