همشهری آنلاین: رصدخانه SDO ناسا به تازگی تصاویری از بزرگ‌ترین پرتو خورشیدی که طی چهار سال گذشته مشاهده شده را به زمین ارسال کرده است، این پرتو غول پیکر از لکه‌ای خورشیدی سرچشمه می‌گیرد که به سرعت در حال بزرگ‌تر شدن است

به گزارش خبرگزاری مهر، تصاویری که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا و به مرور زمان از ستاره زمین به ثبت رسیده‌اند نشان می‌دهند خورشید قدرتمندترین شعله‌های خود را طی چهار سال گذشته روانه زمین کرده است. این فوران خورشیدی که به شعله‌های ایکس نیز شهرت دارند می‌توانند بر شبکه‌های ارتباطاتی زمینی تاثیر بگذارند. رصدخانه SDO ناسا این پرتو قدرتمند ماورا بنفش را از یک لکه بزرگ خورشیدی به ثبت رسانده است.

از سویی دیگر سازمان اکتشافات جغرافیایی بریتانیا پیام هشداری در رابطه با طوفانی ژئومغناطیسی ارائه کرده و گفته است احتمال دیده شدن شفق‌های شمالی در شمال بریتانیا امکان پذیر است. انتظار می‌رود این پرتوهای قدرتمند خورشیدی طی چند روز آینده با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرده و منجر به افزایش فعالیت‌های ژئومغناطیسی زمین شوند.

اطلاعات مربوط به این شعله خورشیدی غول پیکر ساعت 1:56 به وقت گرینوویچ در 15 فوریه 2011 به ثبت رسیده و به زمین بازتابانده شد. بر اساس گزارش ناسا منبع این شعله عظیم یعنی لکه خورشیدی 1158 به سرعت در حال بزرگ‌تر شدن است.

شعله‌های خورشیدی به واسطه آزادسازی ناگهانی انرژی مغناطیسی ذخیره شده درون اتمسفر خورشید به وجود می‌آیند. اطلاعات اولیه از فضاپیمای "سوهو" نشان می‌دهند انفجار اخیر خورشیدی منجر به ایجاد فوران کرونالی بسیار سریع اما نه چندان درخشان در سرتاسر خورشید شده است، انفجاری از ذرات باردار که در فضا آزاد می‌شوند.

به گزارش وب سایت ناسا فعالیت‌های غیر منتظره و شدید بر روی خورشید می‌تواند تکنولوژی‌های مدرن بر روی زمین از قبیل شبکه‌های برق، سیستم‌های ارتباطاتی و ماهواره‌ای را با اختلال مواجه کند. همانطور که در سال 1972، طوفانی ژئومغناطیسی که به واسطه شعله‌های خورشیدی به وجود آمده بود منجر به از کار افتادن ارتباطات راه دور تلفنی در سرتاسر ایالت ایلینویز آمریکا شد و در سال 1989 نیز طوفانی دیگر در حدود 6 میلیون نفر از ساکنان کبک را برای مدتی طولانی از دسترسی به انرژی الکتریسیته محروم کرد.

در حال حاضر نمایش‌های آسمانی ناشی از این پرتو قدرتمند در بخش‌هایی از شمال ایرلند و بریتانیا آغاز شده است اما نقطه اوج این شفق‌های شمالی را می‌توان طی روزهای آینده مشاهده کرد. محققان این پرتو غول پیکر خورشیدی را ناشی از بیداری خورشید پس از سپری شدن سال‌ها خاموشی و فعالیت محدود می‌دانند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰