همشهری آنلاین: سازمان ناسا بری اولین بار تصویری 360 درجه از کل سطح ستاره عظیم خورشید را منتشر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر با همکاری مشترک دو ماهواره دوقلوی خورشیدی به نام "استریو" که برای ثبت این تصاویر در دو جهت متضاد از سطح خورشید به تصویربرداری مشغول بوده‌اند، خلق شده است.

امکان مشاهده کل ستاره خورشید به دانشمندان این توانایی را خواهد داد تا پیش بینی‌های دقیق‌تری از سیستم آب و هوایی پیچیده خورشید داشته باشند و بتوانند با توجه به اطلاعات خورشیدی ماموریت‌های روباتیکی را برای سفر به اعماق سامانه خورشیدی طراحی و برنامه‌ریزی کنند.

به گفته ریچارد هریسون از پروژه استریو، خورشید جرمی حقیقتا پیچیده است که جنبه‌های مختلفی از زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. درست مشابه زمانی که با مطالعه بخشی کوچک از مغز نمی‌توان کل عملکرد مغز را درک کرد، مطالعات جهانی بر روی طبیعت کل ستاره زمین به عنوان یک جرم کامل برای درک عملکرد آن بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

دانشمندان به ویژه می‌خواهند از آب و هوای خورشیدی و انفجارهای قدرتمندی که از سطح خورشید برمی‌خیزند، پیش بینی بهتری داشته باشند. به گفته محققان ماموریت‌های خورشیدی از قبیل استریو و SDO نه تنها می‌تواند اطلاعات بیشتری از نحوه شکل گیری ستاره زمین و روند تکامل جهان هستی در اختیار انسان قرار دهد بلکه به درک انسان از فرایندهای خورشیدی که بر روی سیاره زمین و زندگی انسان‌ها تاثیرگذارند نیز کمک خواهد کرد.

این تصویر 360 درجه ویژه یکی دیگر از موفقیت‌های ماموریت استریو است، ماموریتی که همچنان به ثبت تصاویر شگفت انگیز و ارزشمند از ستاره خورشید ادامه خواهد داد.

این ماهواره‌های دو قلو که در اکتبر سال 2006 به فضا پرتاب شد کاملا به یکدیگر شباهت داشته و یکی از آنها در مقابل زمین و دیگری در آنسوی خورشید در حرکت است.

 SDO نیز اولین ماموریت در برنامه ستاره‌ای ناسا است که در فوریه سال گذشته آغاز به کار کرد. مدار بی نظیری که این ماهواره در آن در گردش است امکان ثبت تصاویر واضحی را در هر سه چهارم از ثانیه به وجود خواهد آورد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز