سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران از افزایش نیترات آب تهران خبر داد.

به گزارش  محمدرضا محمودی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران، در این مورد توضیح داد: پدیده افزایش نیترات بیش از حد مجاز هنگامی رخ می‌دهد که بارندگی کم بوده و برداشت از آب‌های زیرزمینی افزایش یابد.خشکسالی و بارندگی کم در طول سال جاری احتمال رخ دادن پدیده نیترات را می‌دهد چرا که هر چقدر آب موجود در حوزه‌های زیرزمینی بیشتر شود میزان نیترات نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی توسط تهرانی‌ها پدیده دیگری را نیز باعث شده که آن فرونشست زمین است.

فرونشست 50 متری در محدوده جنوب غرب تهران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران اعلام کرد: در قسمت‌های جنوب غرب تهران در محدوده مهرآباد به سمت جنوب غرب، به دلیل برداشت بی‌رویه از سبد آب‌های زیرزمینی شاهد شکننده شدن زمین هستیم.

محمودی افزود:‌ این مسئله باعث فشرده شدن لایه‌های زمین به روی هم شده و سطح زمین را پایین می‌آورد به همین دلیل در قسمت‌هایی از منطقه حتی تا 30 سانتی‌متر فرونشست خطرناک رخ داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شهرداری در رابطه با فرونشست زمین این منطقه اقدامی کرده یا خیر، گفت: این فرونشست به صورت یک نقطه نیست در زمینی با وسعت بالا رخ داده که به راحتی قابل مشاهده نیست. عکس‌های موجود در ستاد مدیریت بحران حکایت از فرونشست به قطر 50 متر هم دارد که گویا سنگ آسمانی با آنجا برخورد کرده است.

محمودی با هشدار نسبت به این موضوع که فرونشست زمین باعث ایجاد سیل به دلیل فرو رفتن کمتر آب به زمین می‌شود گفت:‌ این فرونشست پدیده افزایش نیترات آب چاه‌های تهران را نیز سبب می‌شود.

محمودی ضمن ابراز نگرانی از ایجاد چنین فرونشست‌هایی در مناطق حساس و پرجمعیت تهران به مردم توصیه کرد تا حدالامکان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 99845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز