سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران نسبت به حذف نام خلیج فارس از نقشه راهنمای موزه لوور فرانسه اعتراض کرد.


به گرارش ایرنا  سید محمدعلی حسینی تصریح کرد که سفارت جمهوری اسلامی در پاریس این موضوع را پیگیری و اعتراض تهران را اعلام خواهد کرد.

 مصر در کنار ملت لبنان باقی می‌ماند

خبرنگاری نظر سخنگوی وزارت خارجه را در خصوص اظهارات اخیر حسنی مبارک رییس جمهوری مصر جویا شد. او پاسخ داد: اظهارات مبارک به آن شکل که مطرح شد، نبود بلکه وی نسبت به مسایل جاری لبنان ابراز نگرانی کرده بود.

حسینی با بیان اینکه "اظهارات مبارک و سایر مقامات مصری در گذشته مثبت بوده است"، تصریح کرد: در خصوص مسایل منطقه‌ای، مصر در کنار ملت لبنان باقی می‌ماند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است گروههای مختلف لبنانی و ملت لبنان می‌توانند با مذاکرات مسالمت‌آمیز، مشکلات پیش روی خود را برطرف کنند و بدون دخالت خارجی به سرانجام برسانند.

 آمریکا در پی ایجاد تفرقه در عراق است

خبرنگاری نظر حسینی را در خصوص طرح آمریکا برای ایجاد اختلاف میان فرقه‌های عراقی جویا شد. او پاسخ داد: مسلم است که چون نیروهای اشغالگر از لحاظ نظری به این نتیجه رسیده‌اند که باید خاک عراق را ترک کنند تلاش دارند به فتنه‌های فرقه‌ای، مذهبی و قومی در عراق دامن بزنند.

وی تصریح کرد: شواهدی وجود دارد که آمریکا تلاش می‌کند آتش فتنه را بین فرقه‌های مختلف در عراق برافروزد.

حسینی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است تمامی ملت عراق و گروههای مختلف مذهبی و قومی این کشور با توجه به پشتوانه عظیم تمدنی و قرنها زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، می‌توانند به زندگی مسالمت‌آمیز خود ادامه داده و در راستای ترقی عراق تلاش کنند.

 مقامات سعودی بر وحدت فرقه‌های عراقی تاکید دارند

حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص مطالب نقل قول شده از یک مقام سعودی نیز گفت: بعید است که یک مقام سعودی چنین اظهاراتی داشته باشد و این خبر هم تکذیب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مقامات سعودی بر حفظ وحدت گروهها و فرقه‌های عراقی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه "ایران و همسایگان عراق نگرانیهای مشترکی دارند"، ابراز امیدواری کرد که با همکاری آنها، روند توسعه و آبادانی در عراق تقویت شود و امنیت به این کشور بازگردد.

حسینی با اشاره به پیشنهادات و ابتکاراتی که همسایگان عراق در این راستا داشته‌اند، خاطرنشان کرد که نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در همین راستا بود و تهران نیز در این نشستها به صورت فعال و با طرح و برنامه شرکت کرده است.

 اشغالگری و عدم امنیت در عراق دو روی یک سکه است

سخنگوی وزارت خارجه عامل اصلی ناامنی در عراق را مربوط به حضور نیروهای اشغالگر در این کشور دانست و تاکید کرد: با خروج نیروهای اشغالگر از عراق، مساله امنیت این کشور حل می‌شود.

وی اشغالگری و عدم امنیت در عراق را دو روی یک سکه توصیف و تصریح کرد:
نیروهای اشغالگر باید از عراق خارج شوند.

 برای کمک به عراق پیش شرطی نداریم

حسینی در پاسخ به این سووال که آیا ایران برای کمک به عراق پیش شرط خروج نیروهای اشغالگر را مطرح کرده است ؟ اظهار داشت: همکاریهای ایران با دولت عراق از گذشته تاکنون ادامه داشته است و پیش شرطی برای ارایه کمکها به دولت عراق نگذاشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران آماده است با تمام توان به دولت عراق کمک کند و این را یک تکلیف انسانی و شرعی می‌داند.

از حسینی سوال شد که "آیا طالبانی در سفر خود به تهران حامل پیامی از طرف آمریکاییها بود؟"، او پاسخ داد: پیامی مطرح نبود. ما با طالبانی در چارچوب روابط دوجانبه صحبت کردیم.

وی همچنین گفت که در مذاکرات با رییس جمهوری عراق بحث امنیت عراق و خروج نیروهای بیگانه از این کشور مورد مذاکره قرار گرفته است.

 استقبال از مواضع گروه ‪6+2‬

خبرنگاری نظر حسینی را در خصوص مواضع گروه ‪ 6+2‬در مورد پرونده هسته‌ای ایران جویا شد.

گروه ‪ 6 + 2‬شامل شش کشور حوزه خلیج فارس به همراه دو کشور مصر و سوریه است.

حسینی در پاسخ به این پرسش، ضمن مثبت توصیف کردن موضع این کشورها، تصریح کرد: ما هم معتقدیم که بررسی فعالیتهای هسته‌ای ایران باید در روند مذاکرات حل و فصل شود.

کد خبر 9984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز