همشهری آنلاین: کتاب تاریخ ایران تالیف مرحوم پروفسور داویت کاتسیتادزه از ایرانشناسان برجسته گرجستان از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری ایران در تفلیس، به زبان گرجی منتشر شد.

به گزارش ایرنا از باکو؛ رایزنی فرهنگی کشورمان در تفلیس با همکاری دانشگاه ایوانه جاواخیشویلی و موسسه تحقیقات قفقاز وشرق شناسی گرجستان، این کتاب را که شامل مجموعه مقالات این دانشمند فرهیخته با موضوع تاریخ ایران می‌باشد، با چاپ مناسب منتشر کرده است.

احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت ایران در تفلیس هدف از انتشار این کتاب را توسعه و تعمیق روابط فرهنگی و علمی دو کشور ایران و گرجستان و نیز ادای احترام به شخصیت بزرگ این ایرانشناس صاحب نام و تجلیل از مقام رفیع یکی از ایرانشناسان برجسته گرجی عنوان نمود.

مرحوم پروفسور داویت کاتسیتادزه، در سال ‪ ۱۹۲۸‬میلادی در شهر تفلیس متولد شد و در سال ‪ ۱۹۴۷‬در مدرسه شماره ‪ ۵۳) ۱۸‬فعلی) تحصیلاتش را به پایان رسانید.

وی ابتدا تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه دولتی تفلیس در رشته زبان و ادبیات فارسی و بعدا در رشته تاریخ ایران، ادامه داد.

پروفسور داویت کاتسیتادزه، علاوه بر دارا بودن سمت‌های علمی در کرسی‌های مختلف خاورشناسی و شرق شناسی و نیز دریافت جوایز مختلف، عضو شورای علمی و عالی دانشگاه دولتی تفلیس بود.

وی فعالیت خود را بیشتر به تحقیق در خصوص مسائل و روابط تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران و گرجستان در قرون میانه اختصاص داده، بطوریکه از وی بیش از یکصد مقاله علمی به جای مانده است.

پروفسورداویت کاتسیتادزه در سال ‪ ۲۰۰۹‬میلادی چشم از جهان فرو بست. 

کد خبر 99516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز