شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

گروه سلامت: نوشیدن چای برای خودش کلی مفید است و کم و بیش درباره آن چیزهایی شنیده‌ایم، اما به تازگی محققان آمریکایی و آلمانی در یک پروژه تحقیقاتی مشترک به این نتیجه رسیده‌اند که عصاره چای اثرات موضعی هم دارد.

آنها این عصاره را روی افرادی امتحان کردند که به خاطر سرطان، تحت پرتو درمانی قرار داشتند. پرتودرمانی باعث آسیب بعضی سلول‌های حساس از جمله سلول‌های پوستی می‌شود.

این محققان متوجه شدند مالیدن این عصاره بر روی پوست آسیب دیده باعث بهبود این آسیب‌ها می‌شود. این تحقیق که در دانشگاه فرایبورگ آلمان و کالیفرنیای آمریکا انجام شده مدعی است، تأثیرات درمانی در مدت 5 الی 10 روز و با مهار واکنش‌های التهابی بدن اتفاق می افتد.

پایگاه اینترنتی Health Day گزارش می‌کند عصاره به دست آمده از چای سبز و سیاه، همزمان با بیماران بر روی گلبول‌های سفید انسان و موش در آزمایشگاه هم بررسی شد.

نتیجه این که تولید واسطه‌های التهابی بر اثر اضافه کردن عصاره به محیط کشت سلولها، کندتر شد. هر دو عصاره این تأثیر را داشته اند، ولی عصاره چای سبز مؤثرتر عمل کرده است.

محققان این تأثیر چای را به ماده‌ای به نام «پلی فنول» نسبت می‌دهند که به مقادیر بالایی از آن در هر دو نوع چای وجود دارد. آنها امیدوارند پس از بررسی‌های بیشتر بتوانند دارویی برای کم کردن عوارض پرتودرمانی در بیماران مبتلا به سرطان استفاده کنند

کد خبر 9935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز