همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده رویان از اجرای آزمایش‌های بالینی در زمینه بازسازی غضروف و شکستگی های ترمیم ناپذیر در مقیاس محدود در ایران خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید گورابی در حاشیه همایش کاربردهای سلول‌های بنیادی مزانشیمی در اورتوپدی به خبرنگاران گفت: در این زمینه برخی آزمایش‌ها روی مدل‌های حیوانی انجام شده و نتایج آن مورد تایید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی هم اکنون اجرای بخشی از این آزمایش‌ها به صورت بالینی آغاز شده است، افزود: بخش دیگری از این آزمایش‌ها به آشنایی متخصصان اورتوپد با روش کار و پذیرش آنها برای شرکت در این کارآزمایی‌ها موکول شده است.

رئیس پژوهشکده رویان با تاکید بر لزوم همکاری میان متخصصان علوم پایه و متخصصان علوم بالینی برای اجرای این آزمایش‌ها گفت: ضایعات غضروفی‌، ضایعات مهمی است که بخش قابل توجهی از مردم به علت افزایش سن و حوادث رانندگی با آن مواجه هستند‌.

گورابی با بیان اینکه درمان این ضایعات در صدر اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود افزود: وسعت برخی ضایعات استخوانی به قدری است که احتمال ترمیم آن در حالت عادی بسیار مشکل است.

رئیس پژوهشگاه رویان ایجاد فضای خالی بعد از برداشتن تومور استخوانی را از جمله این موارد دانست و تصریح کرد: هم اکنون برای پُر کردن این فضای خالی در استخوان از مواد شیمیایی یا مصنوعی استفاده می‌شود اما بهتر است برای این منظور بافت زنده‌ای را به استخوان منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در برخی مقالات علمی به امکان ترمیم شکستگی‌هایی که در حالت عادی به علت کهولت سن بیمار یا ابتلا به پوکی استخوان ترمیم ناپذیرند با استفاده ازسلول‌های بنیادی اشاره شده که در دستور کار این پژوهشکده نیز قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده رویان با تاکید بر اینکه این تحقیقات هنوز به مرحله کاربردی و ارائه خدمات نرسیده است گفت: برای رسیدن به این مرحله به زمان کافی نیاز است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آزمایش‌های بالینی در زمینه بازسازی غضروف و شکستگی های ترمیم ناپذیر در مقیاس محدود در کشور انجام شده است تصریح کرد: کمیته پزشکی که در پژوهشکده رویان وجود دارد تاکید می‌کند که ابتدا باید ایمن بودن روش‌های استفاده شده برای درمان مورد تایید قرار بگیرد.

رئیس پژوهشکده رویان گفت:برای تایید این روش‌ها لازم است آزمایش‌های بالینی در مقیاس محدودی انجام و نتایج آن بررسی شود.

وی افزود: پس از تایید ایمن بودن این روش درمان، آزمایش‌ها بر روی جمعیت بیشتری از بیماران انجام می‌شود تا نتایج ان از نظر بازدهی ارزیابی شود.

رئیس پژوهشکده رویان همچنین در پاسخ به سئوالی درباره احتمال شبیه سازی حیوانی که از شیر آن بتوان دارویی خاص را استخراج کرد نیز گفت: از هنگامی که به فن اوری شبیه سازی دست یافتیم تلاش کردیم از این فناوری برای تولید این نوع حیوانات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای متعددی در این زمینه تاکنون انجام شده که به شکست انجامیده است افزود: با این حال امیدواریم بتوانیم موفقیت آزمایشی را که ممکن است هفته آینده انجام شود به اطلاع مردم برسانیم.

دکتر گورابی تصریح کرد‌: نخستین گام در این زمینه این است که حیوانی داشته باشیم که در داخل شیر آن پروتئین خاصی وجود داشته باشد‌.

رئیس پژوهشکده رویان اضافه کرد: استخراج دارو از این شیر در مرحله بعدی قرار دارد که باید محققان مربوط نیز در این زمینه پاسخگو باشند.

کد خبر 98971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز