چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

حد متوسط مصرف نان در کشورمان از حد مصرف جهانی بالاتر است، این اختلاف نه به‌دلیل مصرف زیادتر بلکه ناشی از مصرف نادرست و خرید بیش از نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران، به عقیده کارشناسان صنعت نان کشور هر چه ضخامت نان بیشتر باشد نسبت به نان‌هایی که ضخامت کمتری دارند ارزش غذایی بیشتری دارد و با خوردن نان سبوس‌دار می‌توان به جذب آهن و اسید فولیک در بدن کمک کرد.

براساس این گزارش، کارشناسان توصیه می‌کنند که وقتی نان را خریدید حتما لحظاتی صبر کنید تا بخار آن خارج شده و خنک شود زیرا انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن باعث تغییر حالت ظاهری، بیات‌شدگی زودرس، تسریع در کپک‌زدگی، تشدید ضایعات نان و ایجاد بیماری گوارشی می‌شود.همچنین بهتر است بدانیم که جوش شیرین در نان سبب می‌شود که بو، طعم و رنگ آن بد و در نتیجه ضایعات افزایش می‌یابد و اگر نان کش بیاید نشان می‌دهد که دارای جوش‌شیرین بوده و برای سلامتی انسان مضر است.

گفتنی است نانی که پس از سرد شدن با سفره پارچه‌ای حمل و نگهداری شود، مطبوع‌تر و ماندگارتر خواهد بود و نان سالم نانی است که خمیر آن خوب ورآمده باشد و همچنین از طعم، مزه، رنگ و شکل خوبی برخوردار باشد. کارشناسان یادآوری می‌کنند که نان داغ را به هیچ وجه نباید بلافاصله در کیسه پلاستیکی قرار داد و باید از پیچیدن نان درون روزنامه جدا خودداری شود.

مازاد بر نیاز روزانه نان نخرید

کارشناسان صنعت نان کشور معتقدند که دادن نان‌های خشک و کپک‌زده به دام‌ها باعث آلودگی شیر و گوشت آنها شده و نهایتا این آلودگی به انسان منتقل می‌شود.
براساس تحقیقات صورت گرفته در صنعت نان کشور، ضایعات نان‌های سنتی و نان خشک نباید به مصرف دام‌ها برسد و حتما باید دور ریخته شود.این کارشناسان خرید نان مازاد بر نیاز روزانه را یکی از دلایل عمده افزایش ضایعات نان عنوان کرده و توصیه می‌کنند که از خرید نان اضافه خودداری شود.

بر این اساس بین حرارت و کپک‌زدگی رابطه مستقیم وجود دارد که در نتیجه نان‌هایی که به‌صورت داغ روی هم دسته می‌شوند، محیط مناسبی را برای فساد میکروبی و کپک‌زدگی فراهم می‌کنند. از توصیه‌های دیگر کارشناسان این است که برای نگهداری بهینه نان باید آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و درون کیسه در فریزر قرارداد و برای هر بار مصرف نیز به‌اندازه نیاز از فریزر خارج کرده و پس از گرم کردن مورد استفاده  قرارگیرد.

فواید مصرف نان صنعتی

یکی از راه‌های جلوگیری از اسراف در مصرف نان در کشورمان، استفاده از نان‌های صنعتی است. از مهم‌ترین فواید مصرف نان‌های صنعتی در کشور این است که‌این نان‌ها در شرایط کاملا بهداشتی تهیه و با کمترین دخالت دست و توسط ماشین‌آلات پیشرفته تولید می‌شود.

در تولید نان‌های صنعتی ارزش غذایی نان حفظ می‌شود و نان سالم به نانی اطلاق می‌شود که به آسانی هضم و پس از مصرف به راحتی جذب بدن می‌شود. از دیگر فواید استفاده از نان‌های صنعتی این است که‌این نان‌ها شناسنامه‌دار بوده و بدین ترتیب زمان تولید، تاریخ انقضا و تولیدکننده آن مشخص است و همچنین دارای تنوع بسیار است.

همچنین زمان ماندگاری نان‌های صنعتی بسیار بیشتر از نان‌های سنتی است و این نان‌ها به راحتی می‌توانند با انواع آردهای سبوس‌دار، جو، سویا و امثال آن تهیه شوند. شایان ذکر است با توجه به مزیت‌های مصرف نان‌های صنعتی نسبت به نان‌های سنتی تغییر ذائقه مردم کشور از سنتی به صنعتی امری ضروری است.

کد خبر 98889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز