سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه سلامت - سمیه شرافتی: استرالیایی‌ها استفاده از عینک‌های آفتابی را برای دانش‌آموزان اجباری کرده‌اند.

نتایج تازه‌ترین مطالعات درباره بیماری‌های چشمی و شیوع سرطان پوست در میان مردم استرالیا، مسئولان این کشور را به این نتیجه رسانده که استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها باید در دوران مدرسه، اجباری و جزو پوشش ویژه دانش‌آموزان مدارس شود.

مقامات آموزشی این کشور اعلام کردند که این تصمیم با هدف مراقبت از چشم کودکان دبستانی در برابر اشعه خطرناک ماورای ‌بنفش نور خورشید گرفته شده و اگرچه هنوز در مرحله آزمایشی است، ممکن است این طرح در مدارس همه ایالت‌های استرالیا اجرا شود.

مدیر مدرسه دولتی آرن کلیف در شهر سیدنی استرالیا که‌ دانش‌آموزان‌ آن‌ ملزم‌ شده‌اند حین بازی‌ در حیاط مدرسه‌ از عینک آفتابی‌ استفاده‌ کنند، می‌گوید: این‌ قانون‌ مخصوص دانش‌آموزان‌ از مهدکودک‌ تا 9‌سال‌ است.

مطالعاتی که توسط مؤسسه POLA در فرانسه صورت گرفته، نشان داده که خطر ابتلا به آب‌مروارید در افرادی که در کودکی بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، 5/2 برابر شده و نیاز به انجام اعمال جراحی چشم در آنها هم 9/2 برابر شده است.

همچنین این مطالعات نشان داده که چشم کودکان در برابر صدمات ناشی از نور خورشید بسیار آسیب‌پذیرتر از چشم بزرگسالان است. علت این امر شفاف بودن زیاد قرنیه و عدسی در چشم کودک است که امکان عبور بیشتر نور خورشید به داخل چشم و رسیدن آسان آن به شبکیه چشم را می‌دهد.

با این حال متخصصان،‌ قرارگرفتن‌ زیاد در معرض‌ اشعه‌ ماوراء‌بنفش‌ نور خورشید را از علل‌ شیوع‌ سرطان‌های‌ پوست‌ و نیز ابتلا به‌ بیماری‌ چشمی‌ آب‌ مروارید عنوان می‌کنند.

همچنین پزشکان معتقدند پلک پایینی چشم محلی شایع برای ابتلا به سرطان پوست به شمار می‌رود و برآوردها نشان می‌دهد حدود 10درصد از سرطان‌های سر و صورت در اطراف چشم‌ها روی می‌دهد.

در عین حال، متخصصان تأکید می‌کنند لزوم استفاده‌ از عینک‌های‌ آفتابی‌ به‌ویژه‌ در فصل‌ تابستان‌ که‌ میزان‌ تابش‌ اشعه‌ ماورای ‌بنفش‌ در مقایسه‌ با فصل‌ زمستان‌ تا 5‌ برابر افزایش‌ می‌‌یابد، بسیار بیشتر است.

به گفته پزشکان، اجباری‌شدن استفاده از عینک آفتابی همانند استفاده از کلاه در بسیاری از مدارس استرالیا می‌تواند بر کاهش ابتلا به این عوارض تأثیر چشمگیری داشته باشد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 60هزار نفر در اثر قرار‌گرفتن زیاد در معرض نور خورشید جان خود را از دست می‌دهند. همچنین میزان مرگ‌و‌میر ناشی از موارد بالای سرطان پوست به قرار گرفتن در معرض پرتوهای ماورای ‌بنفش مضر نور خورشید مربوط می‌شود. این پرتوها باعث آفتاب‌سوختگی، تبخال و پیری پوست می‌شوند.

کد خبر 98831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز