مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ژاپن در راستای تلاش‌های ژاپن برای کاهش گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی درحال تولید و توسعه ژنراتورهای تولید برق از امواج دریا است.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، پس از سه سال کار و تلاش مداوم توسط محققان ژاپنی ، ماه گذشته میلادی (دسامبر ‪ (۲۰۰۹‬دانشگاه کوبه ژاپن آزمایش نخستین نمونه از ژنراتورهای تولید برق از امواج دریا را در اقیانوس آرام در نزدیکی یکی از شهرهای این کشور در غرب ژاپن آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، ژنراتور شناور تولید برق از امواج دریا ساخت محققان دانشگاه کوبه به اندازه ‪۱۰‬در ‪ ۱۰‬متر دارای یک دستگاه است که حرکات عمودی امواج را به حرکات چرخشی و برق تبدیل می‌کند.

محققان ژاپنی می‌گویند ژنراتورهای تولید برق از امواج دریا از ماه جاری میلادی عملیات کامل تولید را آغاز می‌کنند. آنها به درنظر دارند تا با استفاده از این ژنراتورها ‪۴۵‬کیلووات برق تولید کنند که بدین ترتیب این برق نیاز ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬خانه را به طور همزمان تامین می‌کند.

شرکت ژاپنی میتسویی نیز به طور مشترک با شرکت ایده میتسو کوسان و دیگر شرکت‌های ژاپنی ژنراتور تولید برق از امواج را تولید کرده است.

در ماه گذشته میلادی (دسامبر ‪ (۲۰۰۹‬نسخه آزمایشی این نوع ژنراتور نیز آزمایشات لازم را در یک استخر شنا در غرب ژاپن آغاز کرده است. این شرکت در تلاش است تا راه‌های باثباتی را برای تولید برق و پیشگیری ژنراتور از تصادم با اشیای دیگر در آب بیابد.

شرکت میتسویی به دنبال آغاز استفاده تجاری از این سیتم تولید برق در طی دو سال آینده است. یکی از محققان یک شرکت ژاپنی می‌گوید در حال حاضر بیش از ‪ ۲۰۰‬شرکت خارجی در رقابت برای توسعه ژنراتورهای تولید برق از امواج دریا هستند.

وی افزود: ژاپن از جمله کشورهایی است که دورتا دور آن را آب احاطه کرده است، باید بتواند از این شرایط جغرافیایی برای تولید انرژی طبیعی بخوبی استفاده کند.

محققان در سراسر جهان مطالعه برای تولید برق از امواج دریا را از دهه ‪۷۰‬ آغاز کرده‌اند و در این مدت آنها با مشکلات متعددی از جمله تولید برق با ظرفیت پایین و خوردگی تجهیزات بر اثر آب شور دریا روبرو بوده‌اند.

با این حال توسعه اطلاعات و فناوری و مواد جدید، تولید برق از امواج را به عنوان یکی از منابع انرژی مناسب در کنار انرژی خورشیدی و باد قرار داده است. [کسب انرژی خورشیدی حتی در هوای ابری]

 
کد خبر 98772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز