شهردار تهران در تحلیل حرمت‌شکنی‌های روز عاشورا با تاکید بر اینکه نتیجه قانون‌گریزی و افراط، به طمع افتادن فتنه‌گران برای مدیریت صحنه‌هاست، گفت: هر کس مدعی خط امامی و پیرو رهبری بودن است، نباید در محکوم کردن و تبری جستن از عاملان این حرمت‌شکنی ذره‌ای کوتاهی کند اما نباید در تحلیل آن هم دچار ساده اندیشی شویم.

دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در گفت‌وگو با مهر درخصوص حوادث به‌وقوع پیوسته در روز عاشورا و حرمت‌شکنی عده‌ای از آشوب طلبان اظهار داشت: باید قبل از اینکه وارد تحلیل شوم بر نکته‌ای تاکید کنم که به‌نظر بنده رمز ورود به  مباحث امروز است و آن مسئله افراط گرایی است.

وی افزود: در ادبیات دینی ما آمده است که انسان جاهل را نمی‌بینی مگر آنکه یا افراط‌گراست و یا تفریط‌گر.  این روزها اگر مسائل را با افراط و تفریط تحلیل کنیم، حتما رفتار جاهلانه هم نتیجه آن خواهد بود.

به‌نظر من مسائل امروز و فتنه‌های اخیر، مسائل ساده‌ای نیستند بلکه پیچیده و چندبعدی هستند که نیاز به یک تحلیل متعادل دارند؛ وگرنه ما با یک تحلیل فله‌ای و غیرجامع نمی‌توانیم آسیب‌شناسی دقیقی داشته باشیم و به راهکارهای عملی و بازدارنده در برابر حرمت‌شکنان و ساختارشکنان برسیم.

شهردار تهران ادامه داد: اتفاقی که در روز عاشورا به وقوع پیوست، اتفاق بسیار زشتی بود که قلب همه ارادتمندان اهل‌بیت(ع) را جریحه‌دار کرد. هرگز زیبنده کشور و مردم ما نیست که در ظهر عاشورا حرمت عاشورا و عزاداران امام‌حسین(ع) زیر پا گذاشته شود. از هرجهت و با هر گرایشی که نگاه کنیم این ماجرا محکوم و مطرود است. در محکوم کردن، برخورد کردن و تبری جستن از عاملان آن هم نباید ذره‌ای کوتاهی و تعلل کرد. همه گروه‌ها و افراد هم باید این اتفاقات را محکوم کنند اما نباید در تحلیل آن دچار ساده‌بینی شویم.

قالیباف در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار داشت: از ابتدایی که ماجراهای پس از انتخابات شروع شد، وقتی دلسوزان کشور و نظام و مردم هشدار می‌دادند که تداوم روند قانون‌گریزی و افراط  امکان دارد کار را به‌جایی برساند که روزی کار از دست هر دو طرف ماجرا خارج شود، این مسائل قابل پیش‌بینی بود.

وقتی امور از مدار عقلانیت و قانون و انصاف خارج شود، اتفاقاتی می‌افتد که به هیچ وجه مورد پذیرش هیچ‌کس نیست و من امیدوارم  این اتفاقات باعث شود که همه حول محور قانون و مقدسات و نظام گردهم  بیایند و حل مسائل و اختلاف در مدار عقلانیت بیفتد. شهردار تهران ادامه داد: من سخن صریحی دارم با کسانی که به هر حال ادعا دارند که در چارچوب قانون اساسی و در راستای آرمان‌های امام و نظام جمهوری اسلامی اعتراضاتی دارند.

آیا اینگونه حرکات واقعا در چارچوب قانون و نظام است؟ آیا کشاندن مردم به سطح خیابان‌ها در راستای اصلاح نظام و آرمان‌های امام است؟ ما این تناقضات رفتاری را چگونه تحلیل و درک کنیم؟ واقعا چه طرح و برنامه‌هایی می‌توان برای آینده این رفتارها و حرکات متصور بود؟ این اتفاقات به جز اینکه به آرامش و امنیت کشور آسیب می‌زند، به منافع ملی ما آسیب می‌زند، اقتصاد کشور و توسعه کشور را دچار اختلاف می‌کند، چه دستاورد یگری می‌تواند داشته باشد؟

تردیدی در این نیست که بخش اعظم و در واقع اکثریت مردمی که امکان دارد اعتراضاتی داشته باشند به هیچ وجه حاضر نیستند رفتارهای آنها به مقدسات یا نظام آسیبی بزند.

ولی وقتی قرار باشد امور به‌جای حل آن در مجاری قانونی و عقلانی‌اش در کف خیابان مطرح شود، حتما گروه‌هایی که با نظام و اسلام هیچ نسبتی ندارند و معاند هستند به طمع می‌افتند تا بیایند و صحنه را مدیریت کنند و کار را به جاهایی بکشند که هیچ دلسوز انقلاب و پیرو ولایت فقیه راضی به آن نیست.

شهردار تهران افزود: بنده معتقدم باید تفکیک بین جریان معترض و جریان مشکوکی که حوادثی از قبیل روز عاشورا ایجاد می‌کند، قائل شد. من قبول ندارم که این دو جریان یکی است. جریان معترض هرچند در پیگیری اعتراضات خود دچار اشکالات اساسی است، اما نباید نادیده بگیریم که بدنه اصلی سیاسی و اجتماعی این جریان هیچگاه حاضر نیست به مقدسات مردم و نظام خدشه‌ای وارد شود.

بنابراین وقتی این تفکیک صورت گرفت مسئولان امر باید منشأ این اتفاقات و عاملان آن را پیدا کنند و برخورد قانونی با آنها داشته باشند.

وی گفت: کسانی که به اموال عمومی، اموال و جان مردم آسیب وارد می‌کنند باید در پیشگاه قانون پاسخگو باشند. ضمن اینکه دستگاه‌های قانونی و قوه قضاییه باید با جدیت موضوع خسارت‌هایی را که به اموال عمومی و خصوصی وارد شده پیگیری کنند.

من تاکید دارم که جریان معترض باید خط خودش را از این حوادث جدا کند. اگر اتفاقات روز عاشورا را قبول ندارد  به روشنی آن را بیان کند و بین خود و جریان اغتشاشگر و مشکوک مرز شفاف ایجاد کند.

قالیباف تصریح کرد: نباید اجازه داد افراطیون میداندار شوند و عقلای جامعه و افراد و گروه‌های معتدل را به حاشیه برانند و یا مجبور به سکوت کنند. علما و مراجع باید در آرام‌کردن اوضاع نقش مؤثر خود را ایفا کنند. کسانی که به روندهایی اعتراض دارند مطالبات مردم را درنظر بگیرند نه مطالبات و خواست‌های عده معدودی تندرو که خواستشان نابودی نظام و مقدسات است.

شهردار تهران افزود: معتقدم ما گرفتار موضوعی به نام بی‌تقوایی زبانی شده‌ایم. افراد توجه ندارند که یک حرف نسنجیده و افراطی امکان دارد مسئله را پیچیده‌تر کند. معتقدم ما مستمسک‌هایی داریم که اگر به آنها توسل کنیم مسائلمان رفع می‌شود. اصل ولایت فقیه، ولی فقیه، قانون اساسی، راه روشن حضرت امام(ره) و آرمان‌های بلند فرهنگ عاشورا و فرهنگ حسینی می‌تواند ما را دوباره متحد کند. وی همچنین تاکید کرد: در پیگیری مسائل هم اگر لجاجت نباشد، اگر نفس‌پرستی کنار گذاشته شود، مسائل به راحتی قابل حل است.

قالیباف در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: باید به دشمنان این کشور و مردم هم آشکارا گفت که پرونده و کارنامه شما روشن است. عملکرد شما در این 50 سال اخیر حتی فراتر از کارنامه‌تان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی است. خیانت شما آشکار است. به اتفاقاتی که در کشور ما جریان دارد هیچ دل‌خوش نکنید و هیچ تلاشی نکنید که از این آب گل‌آلود، ماهی خود را بگیرید. نظام ما ریشه‌دارتر از اینهاست که شما بتوانید بهره‌ای برای خود داشته باشید.

کد خبر 98347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز