گروه شهری: لایحه ساماندهی فرایندحمایت از ناشران، موزعان و کتابفروشان به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید

بر این اساس نه‌تنها کتابفروش‌ها، ناشران و موزعان کتاب در نقاطی مستقر خواهند شد که ناراحتی و مزاحمتی برای مناطق مسکونی به‌وجود نیاورند بلکه نهاد تهیه طرح‌های توسعه شهری موظف شد در جهت ساماندهی بازار کتاب و به‌منظور دسترسی آسان علاقه‌مندان و خریداران کتاب ظرف مدت 6 ماه نسبت به تدوین یک طرح موضوعی درباره احداث بازارچه کتاب در مناطق شهرداری اقدام کند.

در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای راه‌اندازی فروشگاه یا مغازه‌های نشر و توزیع کتاب ازجمله دیگر بندهای لایحه ساماندهی فرایند حمایت از ناشران، موزعان و کتابفروشان است؛

به‌طوری‌که حتی اگر کسی بخواهد واحد جدیدی را به‌وجود بیاورد که در آن واحد در ارتباط با حوزه نشر و کتاب و چرخه انتشارات فعالیت کند، از تمامی عوارض مربوطه تنها 10درصد را می‌پردازد. اینگونه اقدامات از نظر رئیس شورای شهر تهران مشوق خوبی برای شهروندان در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

همچنین یک فوریت طرح تشکیل صندوق حمایت از اصحاب رسانه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید. احمد مسجد جامعی به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده این طرح ضمن اینکه خبرنگاری را از مشاغل سخت و زیان آور دانست، گفت: این صندوق همه فعالان حوزه مطبوعات که از این راه زندگی‌شان را اداره می‌کنند، تحت حمایت خود قرار خواهد داد.

وی در این باره روزنامه همشهری را مثال زد که در دوره‌ای که خبر توقیفش اعلام شده بود معاش هزاران نفر را با خطر مواجه ساخته بود. این عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر افزود: شیوه کار در حوزه خبر به‌گونه‌ای است که اگر مطابق ذوق و سلیقه گروهی نباشد، فعالان آن در معرض خطر از دست رفتن شغلشان قرار خواهند گرفت.

بنا به درخواست اعضای شورای شهر تهران مقرر شد ظرف 3 ماه پس از ابلاغ طرح تشکیل صندوق حمایت از اصحاب رسانه، شهرداری تهران آیین‌نامه این طرح را تهیه و برای تصویب به شورای شهر تقدیم کند. این صندوق قرار است پس از تصویب نهایی از اول سال 89 در کنار صندوق حمایت از ورزشکاران، هنرمندان و ایثارگران فعال شود.

قدردانی از احمد دنیامالی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز در نامه‌ای به مهندس احمد دنیامالی از تلاش‌های وی در حوزه عمران شهر تهران قدردانی کردند.در بخشی از این نامه آمده است: عرصه‌های مختلف این کلانشهر به همت تمام سختکوشان مخلص،گام‌های استوار و محکمی را در مسیر تعالی و  توسعه پیموده و بی‌گمان آنچه بیش از هر چیز در این تغییرات به چشم منصفان و ناقدان و ناظران خوش می‌نشیند،

تغییرات کالبدی و عمرانی شهر است که به‌ویژه در طول 4 سال گذشته به اهتمام جنابعالی و همکاران پرتلاش و اندیشمندتان شاهد آن بوده‌ایم؛ پروژه‌هایی که نه‌تنها نیازهای عقب مانده شهر تهران را در حوزه عمران شهری پاسخ داده که توانسته در بسیاری جهات الگو و نمونه‌ای برای شهرها و چه بسا کشورهای دیگر باشد.

اظهار تأسف به خاطر حرمت‌شکنی

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز ایام سوگواری امام حسین(ع) را تسلیت گفت و تاکید کرد: عاشورای سال 88 همانند عاشورای سال 61، مظلومیت دیگری را برای امام حسین(ع) و عزاداران حسینی به‌وجود آورد که موجب ننگ و نفرت شیعیان شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه با این حرکت ننگین در عاشورای امسال، امام حسین(ع) و قرآن کریم مظلوم واقع شدند. چمران اظهار کرد: امام حسین(ع) به عزاداری نیازی ندارد، این ما هستیم که به عاشورا، به حسین(ع)، به پیامبر و به قرآن نیازمندیم. به گفته رئیس شورای‌شهر، زینب(س) و امام زین‌العابدین(ع) برنامه‌ریزی کردند تا عاشورا و اسلام زنده بماند. 

معصومه ابتکار و احمد مسجدجامعی 2 عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه دیروز نسبت به حوادث روز عاشورا و تاسوعای حسینی ابراز تأسف کردند و از مقامات عالی نظام خواستار ارائه راه‌حلی برای برون رفت از بحران‌های فعلی شدند. این دو عضو شورای شهر مکررا از ضرورت حاکمیت آرامش و وحدت در جامعه و منطق‌گرایی سخن گفتند.

کد خبر 98335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز