همشهری آنلاین: پس از جنگ روسیه و گرجستان در اوت 2008 گام‌های کوچکی برای نزدیکی دو کشور برداشته شد

شبکه خبری او ار اف گزارش داد، آندری نسترنکو (Andrej Nesterenko)، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز در مسکو اعلام کرد، تنها معبر مرزی دو کشور که در حال حاضر بسته است، قرار است ابتدای مارس 2010 بازگشایی شود.

خط هوایی گرجستان ایرویز در گرجستان هم اعلام کرد با مجوز مقامات روسی برای نخستین بار پس از جنگ دو کشور دوباره از ششم ژانویه 2010 پروازهایش را به این کشور از سر می‌گیرد. با این حال دو کشور هنوز درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک مذاکره‌ای نداشته‌اند.

تنها گذرگاه مرزی

به گفته نسترنکو، گروه‌های کارشناسی دو کشور درباره بازگشایی گذرگاه مرزی که سال 2006 به خاطر وخامت روابط روسیه و گرجستان تعطیل شد، به توافق رسیده‌اند.

این تنها گذرگاهی است که نه از طریق مناطق جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا، بلکه به صورت مستقیم به روسیه منتهی می‌شود. سیاستمداران دولتی گرجستان پیش از موضع‌گیری مثبتی برای بازگشایی این گذرگاه مرزی داشتند.

پس از جنگ 2008 گرجستان کنترل خود بر آبخازیا و اوستیای جنوبی را از دست داد. روسیه این مناطق را در اعتراض به اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و هزاران سرباز خود را در آنجا مستقر کرد. مسکو و تفلیس سوییس را به عنوان میانجی روابط خود انتخاب کرده‌اند.

کد خبر 98324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز