چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن دیابت آمریکا در آخرین مجموعه اصول راهنمای بالینی خود نقش مهم‌تری را به آزمایش هموگلوبین A1C در تشخیص دیابت نوع 2 و پیش دیابت داده است

آزمایش هموگلوبین A1C می تواند میانگین میزان قند خون را در دو یا سه ماه گذشته تعیین کند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این اصول راهنمای جدید در صورتی که میزان هموگلوبین A1C بالاتر از 6.5 درصد باشد، تشخیص دیابت نوع 2 را مطرح می‌کند و در صورتی میزان هموگلوبین A1C بین 5.7 و 6.4 درصد باشد، تشخیص پیش‌دیابت مطرح می‌شود.

 دکتر ریچارد برگنستال، رئیس انتخابی پزشکی و علم در انجمن دیابت آمریکا در این باره گفت: "ما یک آزمایش دیگر را به آزمایش‌های دیگر افزوده‌ایم که تشخیص دیابت را آسان‌تر می‌کند."

 این اصول راهنمای جدید در شماره ژانویه ژورنال Diabetes Care منتشر شده است.

به گفته انجمن دیابت آمریکا، هموگلوبین A1C در گذشته برای استفاده در تشخیص اولیه دیابت مورد استفاده نمی‌گرفت، زیرا این آزمایش از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر استاندارد نشده بود. این امر به معنای آن بود که میزان 6.5 درصد در یک آزمایشگاه می‌توانست در آزمایشگاه دیگر 6.3 درصد خوانده شود.

اکنون به گفته انجمن دیابت آمریکا این آزمایش کاملا استاندارد شده است، و بنابراین این آزمایش به ابزاری مفید برای شناسایی دیابت و پیش دیابت بدون نیاز آزمایش ناشتا بدل می‌شود.

 برگنستال گفت: "به نظر من به این ترتیب ما می‌‌توانیم افراد بیشتری را تشخیص دهیم، زیرا A1C اکنون به خاطر سهل‌الوصول بودن ان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد."

آزمایش A1C درصد هموگلوبینی (عنصر اصلی سلول‌های قرمز خونی) در خونی که به مولکول‌های قند متصل شده‌اند (هموگلوبین گلیکه) را اندازه می‌گیرد. هنگامی قند خون بالاتر از حد طبیعی است، این اتصال قند به هموگلوبین رخ می‌دهد.

 معمولا افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، میزان A1C کمتر از 5 درصد است.

این درصد ایده‌ای به دکتر در مورد اینکه میزان قند خون در دو یا سه ماه گذشته چقدر بوده است،‌ می‌دهد، و ممکن است به تشخیص زودرس‌تر تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت نسبت به گذشته بینجامد.

دکتر مایکل برگمن، متخصص غدد درون‌ریز و استادیار بالینی مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک در این باره گفت: "این برداشت بسیار عملی و ابتکاری است. افراد دیگر لازم نیست برای آزمایش A1C ناشتا بمانند، و متغیرهای کمتری می‌توانند بر نتیجه این آزمایش تاثیر بگذارند.

او افزود: "به نظر من دیابت بیماری است که در بسیاری موارد تشخیص‌داده‌نشده باقی می‌ماند، و در مورد پیش‌دیابت این میزان حتی بیشتر است. این مشکلی واقعی است، و این اصول راهنمای جدید ممکن است به حساس کردن جامعه پزشکی نسبت به دیابت کمک کند."

 برگنستال گفت انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که میزان‌های A1C باید در یک آزمایشگاه مرکزی اندازه‌گیری شود، و نه در آزمایشگاه‌های مطب‌ها. برخی از مطب‌های دکترها مانند دستگاه‌های تست‌های قند خون، دستگاه‌های اندازه‌گیری A1C دارند که نتایج را به طور فوری ارائه می‌‌دهد. اما به گفته انجمن دیابت آمریکا با اینکه این ماشین‌ها ممکن است برای درمان دیابت مفید باشند،‌برای تشخیص اولیه دیابت یا پیش‌دیابت توصیه نمی‌شوند

کد خبر 98322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز