جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

پرویز پرستویی درباره کتاب «بابا نظر» گفت: من این کتاب چهار صد و چند صفحه‌ای را خواندم و احساس کردم یک فیلم سینمایی است

که بازیگرانش بابانظرند و شریفی‌ها و قالیباف‌ها و همه عزیزانی که اسمشان در این کتاب آمده است و کارگردانش خداست.

به گزارش مهر، این بازیگر نام‌آشنا در لوح فشرده‌ای که با نام «درددل‌های پرویز پرستویی درباره کتاب بابا نظر» منتشر شده است عنوان کرد: با توجه به اینکه افتخار داشتم لباس این غیور‌مردان را به تن کنم وظیفه داشتم که این کتاب را با دل و جان بخوانم اگرچه می‌دانستم پایان کتاب قرار است خیلی تلخ تمام شود بدون آنکه یک کلمه‌اش را خوانده باشم.

وقتی کتاب را خواندم در تمام لحظات با بابا نظر بودم، در تمام تاریکی‌ها و روشنایی‌ها، در تمام زمستان‌ها و تابستان‌ها. من طول این 8 سال را با بابا نظر رفتم. ترکش خورد، احساس درد کردم، گرسنگی‌هاش، مقاومت‌هاش، لجبازی‌هاش و دعواهاش را فهمیدم. من با این کتاب خندیدم، گریه کردم، غصه خوردم و بغض گلویم را گرفت.

این بازیگر که در چند فیلم دفاع مقدسی نیز نقش ایفا کرده است افزود: بابا نظر از نوجوانی در جنگ شرکت کرد و تا انتها رفت و با 160 ترکش از جنگ دست کشید. آخر هم در منطقه‌ای به شهادت رسید و نقطه پایان را گذاشت.

حالا من می‌فهمم که ما چقدر فیلم درباره دفاع مقدس ساخته‌ایم و چقدر فیلم‌هایمان ناکام بوده است به خاطر اینکه از دل بر نیامده است. پرستویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این لوح فشرده اظهار کرد: من امیدوارم این‌ کتاب‌ها خوانده شود نه به‌خاطر اینکه کتابی خوانده شود بلکه به خاطر اینکه به‌خودمان بیاییم و ببینیم که در این دنیای بزرگ وانفسا چه بر ما می‌گذرد.

کتاب «بابا نظر» شامل خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد ( معروف به بابا نظر) در مصاحبه با حسین بیضایی است که توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید شده و هم‌اکنون به چاپ دوازدهم رسیده است.

رمان درباره انقلاب

محمدعلی گودینی نگارش جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت» را که به وقایع سال‌های پس از انقلاب اسلامی 1357 می‌پردازد، به پایان برد. به گزارش فارس، از جلد اول رمان «تالار پذیرایی پایتخت» در نخستین دوره جشن داستان انقلاب تقدیر شد. این رمان از 6 بهمن سال 41 با طرح انقلاب سفید شروع و در سال 53 تمام می‌شود.

در این جلد، به روابط ارباب و رعیتی و انقلاب رعیت علیه ارباب اشاره می‌شود. گودینی در نشستی که روز 25 آذر برگزار شد، با بیان اینکه تا‌کنون در ادبیات انقلاب به زمینه‌ها و ریشه‌های اجتماعی انقلاب اسلامی توجه نشده است، گفت: در رمان «تالار پذیرایی پایتخت» سعی کردم تا به‌طور غیرمستقیم موضوع انقلاب را مورد توجه قرار داده و به زمینه‌های اجتماعی آن توجه کنم. به تازگی مجموعه داستان «سیلاب» از محمدعلی گودینی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کد خبر 97606

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز