همشهری آنلاین: آیا یک ژن باعث برکات سلامت‌بخش خواهد شد یا عامل بیماری؟ پژوهشگران می‌گویند نتیجه ممکن است بستگی به این داشته باشد که این ژن از مادر به ارث برسد یا پدر.

به گزارش خبرگزاری رویترز گروهی از پژوهشگران از شرکت "دیکود ژنتیکز" در ایسلند دریافتند که جهش‌ها در پنچ ژن مربوط به بیماری، تنها هنگامی تاثیر خود را نشان می‌دهند، که از یک والد معین به ارث رسیده باشند.

یکی از این ژن‌ها،‌ یک ژن جدید مربوط به دیابت، اگر از مادر به ارث‌ رسیده باشد، باعث محافظت از این بیماری می‌‌شود، اما اگر از پدر به ارث رسیده باشد، خطر بیماری را افزایش می‌دهد. سه ژن دیگر مربوط به دیابت نیز از لحاظ اثرات‌شان بسته به اینکه از کدام والد به ارث رسیده باشد، این تنوع را، هر چند به مقدار کمتر، نشان می‌دادند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نیچر منتشر شده است.

این پژوهشگران همچنین ژنی را یافتند که در صورت به ارث‌رسیدن از پدر،‌ اندکی خطر سرطان پستان را بالا می‌برد،‌ در حالیکه اگر از مادر به ارث می‌رسید، چنین تاثیری را نداشت، یا شاید اندکی محافظت‌کننده بود.

یک ژن مربوط شکلی از سرطان پوست با رشد آهسته، به نام کارسینوم سلول‌پایه‌ای، هنگامی از پدر به ارث می‌رسید، بسیار خطرناک‌تر بود.

پژوهشگران بیش از همه از کشف یک ژن مربوط به دیابت نوع 2 به نام SNP (پلی‌مرفیسم نوکلئوتید منفرد)- یک تغییر یک حرفی در رمز ژنتیکی- هیجان‌زده شدند.

این پژوهشگران نوشتند:‌"این گونه ژنی مربوط به دیابت نوع 2 تاثیری زیاد و نیز غیرمعمول دارد. اگر این گونه ژنی از پدر به ارث برسد، خطر دیابت را تا 30 درصد نسبت به گونه ژنی غیرمربوط به دیابت افزایش می‌دهد."

آنها افزودند: "اگر این گونه ژنی از مادر به ارث برسد، خطر دیابت را بیش از 10 درصد کاهش می‌دهد."

به نوشته این پژوهشگران تقریبا یک چهارم مورد بررسی که بیشترین ترکیب پرخطرترین نسخه‌های این SNP را داشتند، نسبت به یک چهارم افرادی که ترکیب محافظت‌کننده آن را داشتند، حدود 50 درصد در طول عمر در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت قرار دارند."

افراد دو نسخه از هر یک از ژن‌های‌شان را یکی از پدر و یکی از مادر به ارث می‌برند. فرآیندی شناخته‌شده به نام "نقش‌پذیری" (imprinting) تعیین می‌کند که کدام نسخه‌های پدری یا مادری ژن فعال شوند، اما آنچه تاکنون دانسته می‌شد این بود که این فرآیند ژن‌های دخیل در فرآیند رشد و نمو را فعال می‌کند.

کد خبر 97566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز