چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: خودداری دولت و بانک مرکزی از ارائه آمار شفاف از عملکرد حساب ذخیره ارزی، بار دیگر خبرساز شد.

طی سال‌های گذشته حساب ذخیره ارزی چندین بار به چالشی میان دولت و مجلس تبدیل شده و هر بار مجلسیان از دولت خواسته‌اند آمار شفاف و درستی از موجودی حساب اعلام کند.

در مقابل، دولت بارها با تکیه بر اینکه انتشار موجودی حساب ذخیره ارزی محرمانه است، آمار و ارقام قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده است. علت چالشی شدن موجودی حساب ذخیره ارزی در سال‌های اخیر، افزایش بی‌سابقه درآمدهای نفتی بود.

در تازه‌ترین جریان، معاون اقتصادی بانک مرکزی روز سه‌شنبه گزارشی از عملکرد حساب ذخیره ارزی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کرد که از دید نمایندگان، قانع‌کننده نبود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون در این باره گفت: اطلاعاتی که از وضعیت حساب ذخیره ارزی ارائه شد با اطلاعات اولیه اعضای کمیسیون سازگاری نداشت. به گفته وی، ابتدای سال 88، حساب ذخیره ارزی 12 میلیارد دلار موجودی داشته است و تا به حال هم براساس گزارشی که وزارت نفت داده چیزی حدود 23 میلیارد دلار در مدت 7 ماهه امسال فروش نفت داشته‌ایم

که طبعا بخشی از آن براساس قیمت 5/37دلاری پیش‌بینی شده در بودجه برای نفت به حساب خزانه واریز و به بودجه تزریق شده است و مقداری هم فراتر از جداول پیش‌بینی شده برنامه چهارم توسعه، دولت اجازه برداشت داشته است، مقداری از آن را هم می‌توانسته به‌عنوان تسهیلات در اختیار بخش خصوصی بگذارد اما با توجه به همه‌این مسائل باز هم باید موجودی حساب ذخیره ارزی اضافه شده باشد.

وی افزود: براساس گمان و محاسبات ما باید کلا چیزی حدود 45 میلیارد دلار به خزانه واریز شده باشد اما اطلاعات کلی که توسط نماینده بانک مرکزی ارائه شد اصلا برای کمیسیون قابل‌قبول نبود.

قادری تصریح کرد: نماینده بانک مرکزی اعلام ‌کرد که درصورت تسویه تعهدات حساب ذخیره ارزی، موجودی چندانی در حساب باقی نمی‌ماند، این برای کمیسیون قابل‌قبول نبود و قرار شد در جلسه دیگری از خود آقای بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی و آقای برهانی رئیس هیأت امنای حساب ذخیره ارزی دعوت شود تا اطلاعات دقیق‌تری ارائه کنند تا مشخص شود که اگر در محاسباتمان اشتباه می‌کنیم این اشتباه کجاست.

وی تاکید کرد: براساس محاسبات سرانگشتی ما با توجه به فروش نفت و موجودی قبلی حساب 45 میلیارد دلار درآمد نفتی در خزانه وجود داشته است که بخشی از آن به مصرف بودجه و دیگر مصارف رسیده است اما بخش قابل اعتنایی از آن هم باید در حساب ذخیره ارزی باقی مانده باشد که گزارش نماینده بانک مرکزی این را نشان نمی‌داد.

کد خبر 97015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز