چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست سه‌شنبه شب خود در بروکسل با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مواضع کنونی رژیم صهیونیستی درباره بیت‌المقدس اعلام کردند

که دستیابی به صلح واقعی تنها درصورت حل اختلافات موجود بر سر این شهر امکان دارد.

آنها در پایان نشست خود، بیانیه‌ای درباره بیت‌المقدس صادر کردند که بر خلاف آنچه از روزها پیش درباره‌اش تبلیغات می‌شد، اظهارنظر صریحی نیست و در اثر فشارهای اسرائیل، مبهم و دوپهلوست.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بدون اشاره به ادامه شهرک‌سازی‌ رژیم اشغالگر قدس در شرق بیت‌المقدس از این رژیم خواستند شهر بیت‌المقدس را با فلسطینی‌ها تقسیم کند.

آنها خواستار این شدند تا سرنوشت بیت‌المقدس در نتیجه مذاکرات دو طرف مشخص شود.  در بیانیه وزرای امور خارجه اروپا پیشنهاد اولیه سوئد، به‌عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، برای تعیین بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور آینده فلسطین، حذف شد.

درخواست اتحادیه اروپا درباره بیت‌المقدس درحالی مطرح می‌شود که نتانیاهو پس از به قدرت رسیدن در ماه مارس، رسما ادعا کرد که بیت‌المقدس هرگز قابل تقسیم نبوده و بخشی از کشور یهود است.

دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با هر گونه مذاکره درباره بیت‌المقدس از آن به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خود یاد می‌کند. این در حالی است که این شهر و کرانه باختری رود اردن در جنگ 6روزه سال 1967 و در یورش‌های بعدی ارتش این رژیم به اشغال صهیونیست‌ها درآمده است. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که اسرائیل باید به مرزهای سال 1967 پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی دیروز از موضع وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره بیت‌المقدس استقبال کرد. پیش از این و در روزهای گذشته مقامات مختلف این رژیم از احتمال تصویب بیانیه اولیه اتحادیه اروپا به خشم آمده و حتی اروپایی‌ها را تهدید کرده‌بودند که آنها را از روند صلح کنار خواهند گذاشت.

اما 18آذر بعد از انتشار بیانیه نهایی وزرای اروپایی، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: با توجه به پیش‌نویس افراطی اولیه که دولت سوئد در آغاز گفت‌وگوها ارائه کرد، ما از اینکه در نهایت متن پیشنهادی بهبود پیدا کرد، از آن استقبال می‌کنیم. 

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصوبه روز گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر تقسیم بیت‌المقدس میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سرنوشت قدس را فقط باید خود مردم فلسطین و اسرائیلی‌ها مشخص کنند.

در این بیانیه آمده، سیاست آمریکا در این مورد تغییرناپذیر است و این نکته نه تنها توسط ما بلکه دولت‌های قبلی نیز اعلام شده، این مسئله تنها باید توسط مردم فلسطین و اسرائیل و از طریق مذاکرات حل شود.

مخالفت حماس و خوشحالی تشکیلات خودگردان

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز اعلام کرد: بیانیه اتحادیه اروپا درخصوص راه حل سیاسی و آینده قدس اشغالی خواسته‌های ملت فلسطین را برآورده نمی‌کند. سامی ابوزهری سخنگوی رسمی جنبش حماس در بیانیه‌ای با اعلام این خبر بر اهمیت نقش اروپا در ایجاد موازنه در موضع بین‌المللی درخصوص مسئله فلسطین تاکید کرد.

ابوزهری افزود: جنبش حماس از هر اقدامی در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کند و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 را بدون به رسمیت شناخته شدن اسرائیل در بخشی از سرزمین‌های فلسطین اشغالی می‌پذیرد.

از سوی دیگر اما مسئول پرونده قدس در دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: از شورای امنیت می‌خواهیم با توجه به بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، از تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس حمایت کند.

احمد الرویضی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی‌بی سی عربی، درباره علت استقبال تشکیلات خودگردان از بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: صدور این بیانیه اقدام مهمی بود که ما از آن تقدیر و استقبال می‌کنیم و آن را گامی در جهت درست می‌دانیم.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره قدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور آینده فلسطین بسیار کلی و مبهم است. هفته گذشته قرار بود قدس شرقی از سوی اتحادیه اروپا به‌عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته شود (طرح سوئد) اما به ناگهان ورق برگشت و متنی که روی آن توافق شد از دو طرف فلسطینی و اسرائیلی می‌خواهد با اجرای مذاکرات به توافقی در این زمینه برسند.

بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا، فرانسه و جمهوری چک از این نگران بودند که درصورت تصویب متن نخست (پیشنهادی سوئد)، اسرائیل به میز مذاکرات بازنگردد و این نسخه اصلاح شده را ترجیح دادند تا بتوانند دوطرف را بر سر میز مذاکره بنشانند. نکته دیگر بیانیه اتحادیه اروپا این است که رسما اعلام شده کشورهای اروپایی مرزهای قبل از سال 1967 را نخواهد پذیرفت و این مسئله چارچوب عمومی مرزهای آینده کشور فلسطینی را تعیین کرده است.

رژیم صهیونیستی، نمایندگان پارلمان اروپا را به غزه راه نداد

خبرگزاری شینهوا 18آذر گزارش داد: ارتش اسرائیل دیروز مانع ورود هیاتی از نمایندگان پارلمان اروپا به غزه شد. به گزارش این خبرگزاری، این هیات 9 نفره بعد از مدت‌ها رایزنی سرانجام 3 ساعت قبل  از ورود به منطقه مجبور شد سفرش را لغو کند.

پیش از این اسرائیلی‌ها از سفر وزیر خارجه فرانسه به غزه ممانعت کرده‌بودند. قرار بود این هیات مناطقی از غزه را که مورد حمله اسرائیلی‌ها قرار گرفته‌بود، مورد بازدید قرار دهد.

کد خبر 97013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز