مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه مجلس استان‌ها- مهدی محمدی: شاهرود یکی از مرکزی‌ترین شهرهای ایران در استان سمنان واقع شده است

این شهر زیبا  اما به سهم خود دارای مشکلاتی است که نماینده مردم این شهر در مجلس این مشکلات را به 4 بخش تقسیم می‌کند. البته از مهم‌ترین این مشکلات، موضوع بیکاری، گرانی و تورمی است که مردم این بخش از کشور را نیز با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

کاظم جلالی با بیان اینکه بیکاری و تورم از مهم‌ترین مشکلات مردم شاهرود است، گفت: اگر بخواهیم مشکلات شاهرود را نام ببریم، به 4 مشکل عمده بر می‌خوریم. نخستین مشکل بیکاری است که بخش وسیعی از قشر جوان جامعه را درگیر خود کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی دولت به موضوع بیکاری در شاهرود، گفت: همانند بخش‌های دیگری از کشور بیکاری در این شهرستان هم منجر به ایجاد مشکلاتی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شده است و باید برای آن تدبیری جدی اندیشیده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مشکل دیگر شاهرود کمبود آب است، گفت: شاهرود در منطقه‌ای واقع شده که کمبود آب دارد و به همین دلیل کشاورزی دچار بحران شده است. وی بر ضرورت توجه به این مشکل هم تاکید کرد و گفت: در این ناحیه از کشور مشکل کمبود آب مسائل زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و مسئولان باید برای این موضوع هم تدبیری جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: فقدان آب در شاهرود یکی از مشکلات کشاورزان محسوب می‌شود و همین مشکل برخی از محصولات شاهرود را از بین برده است. وی با انتقاد از روند کند جمع آوری آب‌های سطحی در این شهرستان، گفت: از سال 82 جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب برای استفاده آنها در بخش کشاورزی آغاز شده، اما هنوز این طرح به اتمام نرسیده است و هنوز کمبود آب بخش کشاورزی را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که شاهرود را تهدید می‌کند و بر رشد رقم بیکاری تاثیرگذار بوده، موضوع مهاجرت است. در واقع مناطقی از کشور همیشه با این مشکل روبه‌رو بوده‌اند و رشد جمعیت در این‌گونه مناطق بیشتر به‌دلیل مهاجرت بوده است.

از این رو دولت باید روشی اتخاذ کند تا توازنی بین توزیع و جایگیری جمعیت به‌وجود آید، شاید از این راه مشکل بیکاری هم در شهر کمرنگ‌تر شده و شرایط بهتری حاکم شود.

وی با بیان اینکه دیگر مشکل این شهر که مردم را به‌شدت درگیر کرده تورم و گرانی است، گفت: این مشکل باعث شده تا خیلی از مردم که حتی دارای شغل و کار هستند نیز نتوانند توازنی بین درآمد و هزینه‌های خود برقرار کنند.

وی افزود: در شرایطی که افراد دارای شغل با تورم موجود درگیر هستند و در موارد زیادی نمی‌توانند از عهده آن برآیند، بدون شک این مسئله در بین قشری که از معضل بیکاری هم رنج می‌برند تبعات شدیدتری دارد و زندگی آنها را با اختلال روبه‌رو کرده است.

جلالی بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب از سوی مسئولان برای حل این مشکلات تاکید کرد و گفت: زندگی مردم با این مشکلات، سخت و طاقت‌فرسا شده است و آنها برای گذران زندگی مشکلات زیادی دارند.

وی در ادامه درباره اثرات و تبعات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در شهرستانی همانند شاهرود – با توجه به مشکلاتی که  در این حوزه انتخابیه وجود دارد- گفت: این مشکلی نیست که در یک منطقه یا حوزه  وجود داشته باشد، بلکه در کل کشور مشکلاتی هست و بیشتر نیز اقشار کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: شاهرود نیز یکی از شهرهایی است که درگیر این مشکل خواهد شد و از همین امروز باید برای آینده برنامه ریزی اصولی انجام داد. جلالی افزود: برای جبران تبعات منفی احتمالی ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت باید اشتغالزایی و یا زمینه‌های ایجاد مشاغل جدید را مهیا کند.

وی بر بحث سرمایه‌گذاری هم تاکید کرد و گفت: دولت همچنین باید جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا ضمن ایجاد مشاغل جدید، تورم ناشی از این طرح صدمه ای به مردم وارد نکند.

وی درباره شرایط حاکم بر سرمایه‌گذاری در شاهرود گفت: در شاهرود بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌هایی  انجام داده است و کارخانه فولاد و سیمان توسط مردم و همین بخش خصوصی اداره می‌شود.

همچنین کارخانه کنسانتره در شاهرود وجود دارد که این واحد تجاری نیز با سرمایه‌گذاری مردمی ایجاد شده است. اما امروز این واحدها نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری از سوی مسئولان دارند.

کد خبر 96995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز