دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

نام «خوآن خوزه کامپانلا» فیلمساز آرژانتینی این روزها در سطح وسیعی در رسانه‌های گروهی آرژانتینی و اهالی سینمای این کشور شنیده می‌شود.

در شرایطی که فیلم جدید این کارگردان تبدیل به پرفروش‌ترین محصول سینمایی 40 سال اخیر کشور می‌شود، او یک فیلم انیمیشن را کارگردانی می‌کند. تحلیلگران اقتصادی سینما با خشنودی صحبت از موفقیت بالای مالی درام اجتماعی راز چشم‌های آنها می‌کنند.

فروش کلی این فیلم تاکنون به 34 میلیون دلار رسیده است. خوآن خوزه کامپانلا همزمان با برپایی جشن برای موفقیت مالی و انتقادی فیلم خود، اعلام کرد قصد دارد نخستین فیلم انیمیشن خود را کارگردانی کند. این فیلم مته گل نام دارد و با هزینه‌ای 9 میلیون دلاری تهیه می‌شود.

«بخش کور»، «ماه تازه» را زمین زد

صدرنشینی «بخش کور» در جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی باعث حیرت و شگفتی تحلیلگران اقتصادی سینما شد. فیلم با یک فروش 5/20 میلیون دلاری در 3 روز آخر هفته به این مقام دست یافت.

«بخش کور» در شرایطی بیشترین فروش هفته گیشه نمایش را به‌خود اختصاص داد که چند فیلم جدید سینمایی این هفته به روی پرده سینماها رفت و در عین حال با رقیبی مثل «ماه تازه» روبه‌رو بود.

در کمدی ورزشی «بخش کور» بازیگرانی مثل ساندرا بولاک و تیم مک گراو بازی می‌کنند و منتقدان سینمایی از ترفیع آن به سمت صدرنشینی جدول به‌عنوان یک اتفاق نادر یاد می‌کنند. این فیلم این هفته وارد سومین هفته نمایش خود شد و تا به حال 129 میلیون دلار فروش کرده است.

زندگی‌نامه ریموند کارور؛ برترین کتاب نیویورک‌تایمز

برترین آثار ادبی و غیرادبی 2009 توسط روزنامه نیویورک تایمز با معرفی «ریموند کارور، زندگی یک ‌نویسنده» اثر «کارول اسکلین‌کا» در بخش غیرادبی و «شهر قدیمی» نوشته «جاناتان لی‌تم» در بخش آثار ادبی انتخاب و معرفی شد.

10 اثر معرفی شده در این یادداشت همگی در سال 2009 و به زبان انگلیسی منتشر شدند. در این فهرست 5 عنوان کتاب در بخش غیرادبی و 5 رمان و مجموعه داستان در بخش ادبی معرفی شده است.

در میان فهرست آثار ادبی این روزنامه که به‌عنوان برترین آثار منتشر شده در سال 2009 آمریکا از آن یاد شده، آثار نویسندگانی چون «میل ملونی»، «جاناتان لی‌تم»، «لری مور»، «ژانت والز» و کیت والبرت» دیده می‌شود.

استفانی ‌مه‌یر تبرئه شد

«استفانی مه‌یر» نویسنده آمریکایی و خالق آثار علمی‌-تخیلی چون «گرگ و میش» توسط قاضی دادگاه ایالات کالیفرنیای آمریکا از سرقت ادبی تبرئه شد. این نویسنده آگوست سال‌جاری از سوی وکیل جوردن اسکات نویسنده آمریکایی به دادگاه فراخوانده شد.

اسکات مدعی شده بود که استفانی مه‌یر بخش چهارم از مجموعه داستان‌های گرگ و میش با عنوان سپیده‌دمان را براساس رمان وی به رشته تحریر درآورده و در بخشی از فصل‌ها داستان‌ وی کپی‌برداری شده است.

وی در این دادگاه عنوان کرده بود که شباهت‌های موجود در رمان وی که پیش‌تر از رمان مه‌یر منتشر شده آنقدر زیاد است که به هیچ‌وجه نمی‌توان منکر آنها شد. پس از بررسی دادگاه کالیفرنیا در این زمینه مبنی بر وجود شباهت‌هایی میان 2 رمان استفانی مه‌یر و جوردن اسکات این رأی صادر شد که این دو کتاب با سبکی متفاوت به رشته تحریر در‌آمده و شباهت‌های میان آن دو آنقدر نیست که اتهام سرقت ادبی به مه‌یر وارد شود.

فیلم جدید مل گیبسون در زندان وراکروز

مسئولان کشور مکزیک به‌صورت رسمی اعلام کردند «مل گیبسون» قصد کارگردانی فیلم تازه‌اش را در خاک این کشور آمریکای مرکزی دارد. کار تولید این فیلم در سال جدید میلادی شروع می‌شود و ایالت معروف «وراکروز» محل فیلمبرداری آن خواهد بود. آنچه تا به حال درباره فیلم جدید گیبسون قطعی شده این است که او صحنه‌های این فیلم را در زندان بزرگ این ایالت فیلمبرداری می‌کند.

به گفته مقامات محلی وراکروز آنها این زندان را که ایگناسیو آلنده نام دارد، اواخر ماه ژانویه خالی می‌کنند. هنوز معلوم نیست گیبسون چند روز در این محل به کار فیلمبرداری خواهد پرداخت. مقامات محلی وراکروز از گیبسون به‌عنوان دوست خوب خود اسم برده‌اند. این بازیگر و فیلمساز آوریل سال 2008 از این زندان دیدن کرد و تصمیم گرفت از آن به‌عنوان لوکیشن فیلم تازه خود استفاده کند.

کد خبر 96872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز