هیأت دولت برخلاف مصوبه شورای شهر و طرح جامع تهران ممنوعیت احداث صنایع در محدوده 120 کیلومتری تهران را لغو و روز دوشنبه 16 آذرماه آن را به سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد

به گزارش مهر، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران با اشاره به مصوبه هیأت وزیران در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان تهران روز دوشنبه اعلام کرد: با ابلاغ این مصوبه شرایط احداث صنایع نوین (های‌تک) بعد از 42 سال از سپری شدن قانون ممنوعیت احداث واحدهای جدید در تهران اعلام شده است.

محمدرضا مس‌فروش اضافه کرد: صدور جواز تأسیس برای فعالیت‌های صنایع نوین در چارچوب ضوابط تعیین اولویت دستورالعمل ابلاغی وزارت صنایع و معادن صرفا در شهرک‌های صنعتی بلامانع است و در موارد خارج از این دستورالعمل کسب نظر از مرکز صنایع نوین الزامی است.

براساس اظهارات مس فروش، برای واحدهای صنایع نوین فاقد پروانه صنعتی که تا تاریخ مصوب مذکور در خارج از شهرک‌های صنعتی احداث و به بهره‌برداری رسیده باشند با رعایت دستورالعمل پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.وی همچنین گفت: هرگونه توسعه واحدهای مذکور منوط به انتقال به شهرک‌های صنعتی خواهد بود.

این مصوبه در حالی از سوی دولت ابلاغ شده است که اغلب کارشناسان محیط‌زیست بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند.

لغو این مصوبه با سیاست تمرکززدایی همخوانی ندارد

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، پیش از این، با تأکید بر اینکه تراکم واحدهای صنعتی در پایتخت در حدی است که سال‌ها از ظرفیت زیست‌محیطی تهران فراتر رفته، گفته بود: بارگذاری جدید در این محدوده به هیچ عنوان صحیح نیست و با سیاست تمرکززدایی دولت همخوانی ندارد. از سوی دیگر استقرار صنایع جدید موجب افزایش آلودگی‌ها نیز می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران افزوده بود: در تهران موضوعاتی مانند آب در مرز بحران است به طوری که تأمین منابع آبی برای پایتخت در تابستان امسال هم مشکل است و بدین ترتیب باید گفت که جمعیت پذیری، استقرار صنایع جدید و... می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای تهران داشته باشد. از سوی دیگر این محدوده می‌تواند استان‌های مجاور را نیز بهره‌مند کند.
وی با تأکید بر اینکه لغو شعاع 120 کیلومتری تهران مغایر با طرح جامع پایتخت است گفت: هرگونه فعالیت صنعتی جدید که موجب افزایش آلودگی پایتخت شود به هیچ عنوان به صلاح پایتخت نیست.

براساس مصوبه مجموعه شهری تهران در سال 83 تا افق 1400، 250 هزار شغل باید از محدوده شهری پایتخت خارج شود.

کد خبر 96870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز