دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران دیروز با حضور تعدادی از اهالی موسیقی به‌طور رسمی راه‌اندازی شد.

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اعلام راه‌اندازی رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران توسط انجمن موسیقی گفت: به‌دلیل کمبود یک رسانه رسمی درخصوص انعکاس اخبار و اطلاعات موسیقی بر آن شدیم تا این سایت را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های موسیقی در رسانه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اعلام کرد که این سایت علاوه بر معرفی برنامه‌های موسیقی می‌تواند گام بزرگی در عرصه موسیقی باشد.

اضافه شدن پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران به سایت‌های موسیقی ما و سل را باید به فال نیک گرفت؛ هرچند رضایی تفاوت این رسانه را با رسانه‌های دیگر اینترنتی موسیقی در تولیدی و تازه بودن اخبار این پایگاه و مبتنی بودن آنان بر اتفاقات روز دانست.

در این سایت بخش‌های مختلفی از جمله خبر، گزارش، نقد، آرشیو موسیقی، عکس و غیره به چشم می‌خورد. یکی از اقدامات ‌‌آتی این سایت، فروش آنلاین بلیت کنسرت‌هاست. اما نکته‌ای که در این سایت به چشم می‌خورد عدم‌پرداخت به موسیقی پاپ است.

رضایی در این مورد گفت: تلاش سیاستگذاران این سایت در ارائه اخبار و اطلاعات، نگاه به موسیقی جدی و هنری‌تر است؛ چراکه انواع دیگر موسیقی مانند موسیقی پاپ در سایت‌های دیگر تریبون دارند.

این سخن رضایی بازتاب‌های مختلفی در بین میهمانان داشت. محمد موسوی، مدیر مؤسسه ماهور نیز با بیان اینکه در موسیقی هر کاری صورت گیرد مفید است، گفت: در این سایت باید همه اطلاعات موسیقی بدون گزینش در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

بگذارید انتخاب برعهده کسی باشد که می‌خواهد انتخاب کند.
منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به تقسیم‌بندی موسیقی جدی و غیرجدی در دنیا به این نکته اشاره کرد که موسیقی پاپ نیاز به تبلیغ ندارد و موسیقی که اساس آن فلسفه و هنر است، نیاز به تبلیغ دارد و نیاز دارد که از آن پشتیبانی‌ شود.

بحث‌ها که در بین میهمانان حاضر در این رابطه صورت گرفت، باعث شد رضایی به این نکته اشاره کند که اگر موسیقی پاپ قابل پرداخت باشد، حتما این پایگاه به آن می‌پردازد.
او تاکید کرد که در ایام محرم که معمولا ایام بی‌خبری موسیقی است، پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران علاوه بر تولید، بحث‌های مختلفی را در حوزه‌های موسیقی مذهبی و گونه‌های دیگر موسیقی  مطرح خواهد کرد.

محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه اغلب منابع خبری دولتی هستند، به این نکته اشاره کرد که مشکل اهالی موسیقی و خبرنگاران نرسیدن به تعریف مشترک در هنر موسیقی با متولیان این هنر است و دلیل آن وجود ابهام در این تعریف است. او وجود این سایت را مثبت ارزیابی کرد؛ چراکه می‌تواند مسئولان را برای رسیدن به این تعاریف توجیه کند.

اما عبدالحسین مختاباد نه‌نتها دل‌خوشی از شرایط موسیقی نداشت، بلکه حضور این سایت را در شرایطی که کمپانی‌های موسیقی ورشکسته می‌شوند و موسیقی شهرستان تعطیل است، چندان مفید ارزیابی نکرد. او اظهار داشت: اتفاقات موسیقی وجود ندارد که بخواهد خلق شود و برای کی قرار است موسیقی معرفی شود.

به عقیده من چرخ صنعت موسیقی زنگ زده و پوسیده است. از طرف دیگر اصغر امیرنیا، مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی افتتاح این سایت را بهترین قدم برای اطلاع‌رسانی و ادامه کار اهالی موسیقی خواند.

هرچند که این سایت در حال حاضر منبع درآمدی ندارد و با سرمایه‌گذاری انجمن موسیقی حرکت می‌کند، اما مسئولان امیدوارند که تا آخر سال با تبلیغ کنسرت و فروش آنلاین بلیت ردیف اعتباری برای آن تعریف کنند.

با تمام این احوال، پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی16آذر با حضور بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، مهدی ستایش، عبدالحسین مختاباد، محمد سریر، هادی آزرم، محمد موسوی، اصغر امیرنیا و منوچهر صهبایی با  نشانی www.nay.ir رسما کار خود را شروع کرد.

خبر دیگری از استاد آواز ایران

اگر قرار باشد امسال نامی از چهره خبرساز موسیقی برده شود، بی‌شک اسم محمدرضا شجریان را می‌توان ذکر کرد. ساخت‌وساز، لغو کنسرت، اجرای کنسرت برای آن‌ور آب‌ها و البته راه یافتن به جمع نامزدهای 50 صدای برتر جهان تنها بخشی از خبرهایی است که از او روی سایت‌ها قرار گرفته‌است.

او قصد دارد به‌زودی  با گروه موسیقی «شهناز» برای برگزاری کنسرتی 4روزه به قونیه  برود، که در روزهای 21 تا 25 آذر در  ترکیه –  و  به دعوت رسمی بنیاد بین‌المللی مولانا -  برگزار می‌شود.

اما خبر جدیدتر از استاد آواز ایران این است که تور کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز اردیبهشت ماه سال آینده در 4 شهر اصلی استرالیا برگزار می‌شود. این تور از تاریخ 30 آوریل تا 16 می‌سال 2010 در 4 شهر اصلی استرالیا برگزار خواهد شد.

موزه موسیقی و بازدید ناظری

هنوز یک ماه از افتتاح موزه موسیقی نگذشته است اما به‌نظر می‌رسد که بازتاب این موزه در بین اهالی موسیقی خوب بوده‌است؛ به‌طوری که شهرام ناظری بعد از بازگشت از سفر خود،16 آذر از موزه موسیقی دیدن کرد.

در این بازدید که با حضور ناظری و مرادخانی رئیس موزه برگزار شد، ناظری، هنر را مظهر فرهنگ و هنر نامید و افتتاح موزه موسیقی را کار ضروری خواند: افتتاح موزه موسیقی، باید خیلی وقت پیش از اینها صورت می‌گرفت ولی به هرحال جای شکرش باقی است که با همت مسئولان فرهنگی در شهرداری تهران و با زحمات مسئولان موزه این کار ارزشمند صورت گرفت و کاری اساسی در این زمینه پایه ریزی شد.

ناظری با اشاره به بخش‌های مختلف موزه گفت: آرشیو موسیقی، کارگاه ساز و کتابخانه موزه خیلی کارساز است؛ چراکه در حوزه تحقیق در موسیقی و سازهای کلاسیک و سنتی ایران و همچنین در پژوهش‌های مختلف حوزه موسیقی به‌کار می‌آید و موزه باید در جهت توسعه دیگر بخش‌های خود با کمک گرفتن از موزه‌های موسیقی در جهان تلاش کند و با توسعه این موزه با توجه به امکاناتی که در این محل هست و زحماتی که مسئولان موزه می‌کشند امیدوارم در آینده این موزه به جاهای والاتری برسد و راهگشای خوبی برای تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و سازهای موسیقی ایرانی باشد.

دومین دیدار وزیر با اهالی موسیقی

امروز 17 آذر، جمعی از هنرمندان موسیقی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. در این نشست که 17آذر در دفتر دکتر محمدحسینی برگزار می‌شود جمعی از هنرمندان موسیقی حضور خواهند داشت تا دیدگاه‌های خود را در باره مسائل و مشکلات موسیقی مطرح کنند. البته این دومین نشست وزیر ارشاد با اهالی موسیقی است. او پیش از این با اهالی موسیقی پاپ دیدار داشت.

کد خبر 96861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز