جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سخنان دبیر جشنواره رویش در آیین پایانی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دینی با سخنانش در آیین پایانی چهارمین جشنواره در این نکته مشترک بود که این آیین افتتاحیه دوره بعدی جشنواره است

اما نکته‌ای که آیین پایانی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را متفاوت کرد، این بود که جشنواره فیلم دینی رویش ششم، بین‌المللی برگزار خواهد شد.آیین پایانی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در شامگاه پنجشنبه 12 آذر در سالن همایش‌های صدا و سیما در مشهد برگزار شد.

مجید مصلحی در مقام دبیر جشنواره گفت که آیین اختتامیه جشنواره پنجم، افتتاحیه ششمین و نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دینی رویش خواهد بود.

شب قبل، سالن کنفرانس هتل لاله

دبیر جشنواره به همراه حسن نجفی، عضو هیات انتخاب وعلی قربانی مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره شب قبل از اختتامیه در نشست صمیمانه با فیلمسازان به ارائه سیاست‌های جشنواره و البته معیارهای داوری پرداختند.

به گفته مصلحی تا سال آینده، 10 نفر در دوره‌های مقدماتی نیمه حرفه‌ای وحرفه‌ای با پرداخت هزینه‌ها از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره رویش، تحت آموزش قرار می‌گیرند تا یک انیمیشن برای ششمین جشنواره رویش تولید کنند.

او با تاکید بر مقوله فیلمنامه در جشنواره رویش گفت: معتقدیم اگر فیلمنامه خوب نباشد، حتی اگر کارگردانی خوب باشد، فیلم را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل تصمیم داریم فیلمنامه‌های برگزیده رویش را به چاپ برسانیم و در اختیار گروه‌های فیلمسازی قرار دهیم.

دبیر جشنواره رویش، انتخاب و داوری را عادلانه توصیف کردو افزود: چند پارامتر را در اختیار اعضای هیات انتخاب و داوری گذاشتیم تا فیلم‌ها را بر آن مبنا بسنجند. حق فیلمسازان است که فیلم‌هایشان را داورانی صاحب‌نام و باتجربه داوری کنند و فکر می‌کنم یکی از اعتبارات رویش استفاده از افراد توانمند در این زمینه است.

به گفته مصلحی، در ایران سالانه بالغ بر 3000 فیلم کوتاه تولید می‌شود اما مشخص نیست که متولی خرید و فروش این فیلم‌ها کیست؟ او با طرح پرسش‌هایی از قبیل، آیا نمی‌توانیم در سینماها پیش از اکران فیلم‌های بلند، فیلم‌های برگزیده کوتاه را نمایش دهیم؟ آیا رسانه ملی نمی‌تواند این فیلم‌ها را به نمایش بگذارد؟

آیا جای یک شبکه ویدئویی فیلم کوتاه خالی نیست؟ به این نکته رسید که شبکه ویدئویی می‌تواند به معرفی فیلم‌های برتر کمک کند. مصلحی در ادامه گفت:‌ ما در دبیرخانه جشنواره رویش می‌توانیم این کار را آغاز کنیم؛ چرا که یک دستگاه نیمه دولتی هستیم و به‌دنبال سود نیستیم.

در ادامه جلسه حسن نجفی، عضو کمیته انتخاب جشنواره طی سخنانی به این نکته اشاره کرد که ابتدا قرار بود در هیات انتخاب 70 فیلم  برای حضور در جشنواره انتخاب شود، اما هیات انتخاب به این نتیجه رسید که بهتر است 42 فیلم به این جشنواره راه پیدا کند.

به گفته او در این گزینش به سابقه 5 دوره قبلی رویش، زاویه نگاه فیلمساز، تکنیک و الگوسازی دینی توجه شده است.  نجفی تاکید کرد: در سال آینده معیار‌های گزینش فیلم سخت‌تر خواهد شد؛ چرا که شأن جشنواره دینی باعث می‌شود، انتخاب فیلم‌ها سرسری انجام نشود. او با تاکید بر این نکته که فیلم کوتاه سکوی پرتاب کارگردان‌ها برای فیلم بلند نیست، خاطرنشان کرد: امیدوارم از این جشنواره چهره‌های جدید کشف و به سینما معرفی شوند.

در انتهای این نشست به کارگردان‌های شرکت‌کننده کارنامه‌ای داده شد تا از جنبه‌های مثبت و منفی فیلم‌هایشان مطلع شوند.

روز بعد، آیین پایانی جشنواره رویش

ابتدای آیین پایانی جشنواره رویش، حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری گفت: از امروز خودمان را برای برگزاری رویش ششم آماده می‌کنیم. امیدواریم از سال آینده کشورهای اسلامی را برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم و بتوانیم فیلم‌های همه مسلمانان جهان را در خراسان داوری کنیم.

وی ادامه داد: ما در مقوله فرهنگ مزیت جهانی داریم و حقمان است که بگوییم این ما هستیم که باید فیلم خوب و بد را تعریف کنیم. ملتی که مولانا، حافظ و سعدی دارد صلاحیت داوری محصولات فرهنگی را داراست.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانش چندین پیشنهاد برای بهتر و کامل‌تر برگزار شدن جشنواره رویش ارائه کرد. به گفته او داشتن سینمای دینی، با نگاه دینی و ساختن یک اثر هنری چه یک فیلم کوتاه و چه فیلم بلند حق ایرانی‌هاست؛ چرا که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران برای بشریت پیام دارد.

او با اشاره به اینکه پشتوانه این پیام، امام خمینی(ره)، بزرگان انقلاب اسلامی و شهیدان هستند، افزود: این پیام باید فهم شود و به گوش جهانیان برسد. توقع ماست که برای انتقال این پیام توسط هنرمندان کارهای زیادی صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام مهدی خاموشی به اعتقادات و اخلاقیات اسلامی، احکام، سرنوشت انبیا، اولیا و معصومین اشاره و عنوان کرد: این موارد می‌تواند منشأ تولیدات زیادی باشد. باید در ساخت این آثار جامع نگر باشیم تا پیام به خوبی منتقل شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم شبکه ویدئویی فیلم کوتاه با همکاری سایت تبیان در حوزه هنری تاسیس شود تا در تمام سال فیلم‌های کوتاه برای بازدید عموم روی اینترنت قرار گیرد. اکران فیلم کوتاه را در سینماهای حوزه هنری هم آغاز کنیم تا سئانس‌ها یا سینماهایی به نمایش فیلم کوتاه اختصاص یابد.

حوزه انیمیشن را هم باید تقویت کنیم و «مرکز گسترش فیلمنامه کوتاه دینی» را در حوزه هنری تاسیس کنیم.  در ادامه مراسم، برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی شدند و به برگزیدگان علاوه بر دادن لوح افتخار، تندیس جشنواره و مبالغی از 6   تا 22 میلیون ریال اهدا شد.

مراسم نکوداشت برای کارگردان دینی

نشان دادن فیلمی کوتاه از مجتبی راعی که خود جزو هیات داوری جشنواره بود، یادآور این نکته بود که قرار است از سازنده فیلم‌های «انسان و اسلحه»، «تولد یک پروانه»، «صنوبر»، «سفر به هیدالو» و... تقدیر به عمل بیاید.

این کارگردان و مدرس سینما هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: این جایزه خیلی غیرمنتظره بود. برگزاری این نوع مراسم‌ گاهی آدم را نگران می‌کند؛ انگار یادآوری می‌کنند که داریم بازنشسته می‌شویم.

هنوز آن فیلم «خوبه» را هم نساختیم و وقت هم دارد به پایان می‌رسد. وی ‌با اشاره به فیلم‌های جوانان افزود: وقتی فیلم‌های جوانان را می‌بینم، به ساخت فیلم دینی امیدوار می‌شوم و مطمئنم اگر خودم هم نتوانم روزی آن فیلم «خوبه» را بسازم؛ این جوانان این فیلم را خواهند ساخت.

کد خبر 96687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز