چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود افزایش روز افزون قیمت مواد پروتئینی، دست‌اندرکاران تنظیم بازار همچنان وعده‌های تازه‌ای برای تنظیم بازار این محصولات مطرح می‌کنند.

افزایش قیمت گوشت گوسفندی که از ماه‌ها پیش آغاز شده بود با فرارسیدن برخی اعیاد مذهبی و تداوم نابسامانی نظام عرضه همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ نیز روند صعودی خود را حفظ کرده و وعده‌های پیشین مسئولان برای کاهش قیمت مواد پروتئینی در بازار محقق نشده است.

با این وجود مسئولان همچنان وعده‌های تازه‌ای برای کاهش قیمت‌ها تا چند ماه آینده مطرح کرده و برخی فعالان صنفی نیز با دفاع از قیمت‌های کنونی، این قیمت‌ها را عادلانه قلمداد می‌کنند.  اما متولیان اصلی تنظیم بازار مواد پروتئینی همچنان از هرگونه اظهار نظر در زمینه علت اصلی افزایش قیمت این محصولات خودداری کرده و تلاش می‌کنند تا نابسامانی کنونی قیمت‌ها در بازار را امری عادی تلقی کرده و در سایه نوسان فصلی قیمت‌ها یا کاهش میزان تولید به‌دلیل خشکسالی قلمداد کنند. این شرایط موجب شده تا قیمت مواد پروتئینی در بازار همچنان بالا بماند.

وزیر جهاد کشاورزی که چندی پیش وعده کاهش قیمت گوشت قرمز با افزایش عرضه این محصول را مطرح کرده بود روز دوشنبه این هفته بار دیگر در حاشیه نشست صبحانه‌خوری اتاق بازرگانی ایران، تعادل در بازار گوشت گوسفندی را به 2 تا 3 ماه آینده موکول کرد و گفت: قیمت گوشت گوسفند قرمز در بازار 2تا3 ماه آینده متعادل می‌شود.

صادق خلیلیان در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: از سال گذشته به‌دلیل مسائل مربوط به خشکسالی با افزایش قیمت گوشت قرمز و به‌خصوص گوشت گوسفند مواجه بوده‌ایم که این برای اقتصاد ما اصلا مناسب نیست لذا با تمهیدات صورت گرفته تا 2 الی 3 ماه آینده قیمت گوشت گوسفندی متعادل می‌شود.

وی در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌دلیل کاهش تولید و مسائل مربوط به فصل بوده و این موضوع نیز به‌زودی حل شده و قیمت آن متعادل می‌شود.

دلیل دیگر افزایش قیمت تخم مرغ نیز صادرات این محصول است و با حذف عوارض صادراتی تخم مرغ این اتفاق افتاد.این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که در چند ماه اخیر افزایش حداقل 20 تا 30درصدی محصولات پروتئینی را شاهد بوده‌ایم و در حالی که مسئولین وزارت بازرگانی، تنظیم بازار این محصولات را در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی قلمداد می‌کنند، وعده‌های مسئولان بخش کشاورزی برای کاهش قیمت‌ها نیز محقق نشده است.  به‌نظر می‌رسد واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به وزارت جهاد کشاورزی که متولی اصلی تولید این محصولات نیز هست از کارآمدی لازم برخوردار نبوده چرا که اقدامات دستگاه مباشر این وزارتخانه در تنظیم بازار این فراورده‌ها در مواقع حساس سال و مناسبت‌های مختلف مؤثر واقع نشده است.

قیمت مرغ متعادل است

از سوی دیگر در حالی که قیمت گوشت مرغ به بیش از 3هزار تومان افزایش یافته، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه اکنون میانگین قیمت هر کیلو گوشت مرغ که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد بین 2650 تا 2900 تومان است، افزود: این قیمت‌ها برای تولید‌کنندگان، قیمت متعادلی است.علی آذروش با اشاره به اینکه در برخی نقاط متأسفانه هر کیلو گوشت مرغ را با قیمت 3000تومان نیز می‌فروشند، ضمن نامعقول دانستن این قیمت، گفت: اوایل امسال پس از یک نشست کارشناسی توسط مسئولان ذ‌ی‌ربط قیمت‌های 1650 تا 1800 تومان برای فروش هر کیلو مرغ زنده مناسب اعلام و البته 10 درصد نوسان و رسیدن این قیمت‌ها به حدود 1900 تومان در هر کیلو نیز پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلو مرغ آماده طبخ 2700 تا 2800 تومان است، تصریح کرد: متأسفانه در 3 ماهه تابستان قیمت‌ها زیر قیمت تمام شده بود و اکثر تولید‌کنندگان این بخش متضرر شدند اما در حال حاضر قیمت‌ها متعادل است و به هیچ‌وجه این قیمت‌ها را نمی‌توان به آزاد شدن یارانه‌ها ارتباط داد.دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با یادآوری اینکه معمولا درشش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال میزان تقاضا نسبت به میزان عرضه در بخش مرغ گوشتی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اکنون نیز این افزایش تقاضا را شاهد هستیم که البته از دلایل آن، تغییر ذائقه مردم در فصول سرد و افزایش قیمت سایر مواد پروتئینی همچون ماهی است.

حاشیه امن قیمت تخم مرغ

آذروش همچنین قیمت واقعی هر کیلو تخم مرغ را 1450 تا 1550 تومان قلمداد کرد و  افزایش نظارت‌های بهداشتی و بالا رفتن هزینه سوخت در فصول سرد را در افزایش قیمت تخم‌مرغ مؤثر دانست و افزود: البته در بخش مرغ تخم‌گذار کیفیت تخم‌مرغ ارسالی به بازار، تفاوت ملموسی نسبت به سال گذشته دارد چراکه شرکت‌های بسته‌بندی روز به روز در حال افزایش هستند ضمن اینکه درشش  ماهه اول پایین بودن میزان عرضه نسبت به تقاضا در بازار تخم‌مرغ را شاهد بوده‌ایم. با این روند در حال حاضر قیمت 1450 تا 1550 در هر کیلو تخم‌مرغ، تولید‌کنندگان را در حاشیه امنی قرار می‌دهد.

کد خبر 96559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز