سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: مرداویز، در اصفهان - دوم دسامبر سال 931 میلادی (11 آذرماه 310 هجری)

مرداویز زیاری حکمران و رهبر مردم مازندران، گرگان، گیلان و ری که تاریخ از او به‌عنوان یک ایراندوست و از بانیان تجدید استقلال و حاکمیت ایران نام می‌برد پس از بیرون راندن عوامل و نظامیان خلیفه عباسی از کاشان، همدان و دیگر شهرهای مرکزی ایران و درهم کوبیدن آنان در نبردی در 49 کیلومتری اصفهان وارد این شهر شد و آن را پایتخت همه ایران اعلام کرد.

در همین روز مرداویز در اجتماع مردم اصفهان که برای ابراز احساسات نسبت به او گرد آمده بودند اعلام کرد که هیچ‌کس به خاطر کارهای غیرمیهنی که تا به آن روز مرتکب شده بازخواست و مجازات نخواهد شد. ولی از این روز مجازات خیانت به میهن و همکاری با بیگانه، مرگ است. وی با تاکید گفته بود که می‌خواهد که از آن پس همگان به پارسی سخن بگویند و همه آیین‌ها و جشن‌های گذشته را که میراث فرهنگی و بازمانده از نیاکان هستند، برگزار کنند.

نمونه‌ای از زورگویی و مداخله انگلیسی‌ها در ایران

دوم دسامبر1912 (11 آذر 1291) و 5 سال پس از تقسیم ایران به 2 منطقه نفوذ انگلستان و روسیه، با اینکه انگلیسی‌ها در منطقه نفوذشان ازجمله استان فارس برای خود، نیروی نظامی «اس‌پی‌آر» را به‌وجود آورده بودند به مقامات فارس شدیدا اعتراض کردند که چرا در راه کازرون به شیراز دزدان به یک کاروان دستبرد زده‌اند؛

زیرا که اموال دو سه هندی تبعه انگلستان هم ضمن این دستبرد سرقت شده است!. این اعتراض از سوی کنسول (قنسل) انگلستان در شیراز به‌عمل آمده بود. کنسول‌های انگلستان در شهرهای منطقه نفوذ، مداخله وسیعی در امور اعمال می‌کردند و در آنجا همه کاره بودند. سرقت راه کازرون، پنجم آذر آن سال روی داده بود.

تصمیم به ساختن قسطنطنیه (استانبول)

کنستانتین، امپراتور روم پس از دستگیری و اعدام شریک حکومتی‌‌اش - لوسیوس - و اعلام خود به‌عنوان تنها حکمران همه قلمروی روم، دوم دسامبر سال 324 میلادی در اردوی خود تصمیم گرفت که شهر بیزانتیوم - مهاجر نشین قدیمی یونان - را با ساختن بناهای تازه تکمیل کند و آن را پایتخت دوم امپراتوری قرار دهد که به ایران نزدیک‌تر باشد.

کنستانتین گفته بود که مراقب حرکات ایران بودن از اینجا آسان‌تر از شهر رم است و درصورت تصمیم به مقابله نظامی، هزینه سنگین لشکرکشی از راه دور را ندارد. بیزانتیوم در سال 330 میلادی از هر لحاظ آماده شد و نام کنستانتین بر آن نهاده شد.

کنستانتینوپل (قسطنطنیه - استانبول) تا سال 1918 به‌مدت 1588 سال از مهم‌ترین مراکز تصمیم‌گیری در جهان بود. 29 ماه می سال 1453 میلادی کنستانتینوپل به دست عثمانی‌ها افتاد که آن را به اسلامبول تغییر نام دادند که پس از تبدیل حروف الفبای عربی به لاتین در ترکیه در قرن 20 به‌صورت استانبول نوشته و خوانده می‌شود.

سرانجام امپراتور 3 ساله چین

دوم دسامبر سال 1908 کشور پهناور چین دارای یک امپراتور 3ساله شد! که او را «سوان تونگ» نامیدند. حکومت چین در سال 1912 با انقلاب دکتر «سون یات سن» جمهوری، و سوان 7 ساله برکنار شد.

در آگوست 1945 - آخرین ماه جنگ جهانی دوم در خاور دور - سوان اسیر و بعدا به جمهوری توده‌ای چین تحویل و به اتهام همکاری با ژاپنی‌ها بر ضد‌وطن به مجازات زندان محکوم شد که مائو تسه تونگ رهبر چین، بعدا وی را آزاد کرد.

.www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 96518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز