پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

منبع - ژئولینو؛ ترجمه مهرزاد فتوحی: پرو- غریبه­‌ها باید خیلی مواظب دوست «لاز» باشند

اما وقتی درکنار این  دختر نوجوان پرویی است، احساس امنیت می­‌کند. 

لاز به آرامی دستش را توی پشم­‌های سفید ونرم حیوان فرو می‌­برد و او را نوازش می­‌کند. اینجا، در ارتفاعات پارک طبیعی«آگودا بلانکا» در جنوب پرو، همه، هم آدم‌­ها و هم حیوان‌ها، برای مقابله با سرما  به  بالاپوشی بسیارگرم احتیاج دارند. این منطقه در ارتفاع چهارهزار متری قرارگرفته و همیشه خیلی سرد است.

بیش از شش هزارسال است که ساکنان کوه­‌های آند در امریکای جنوبی، آلپاکا پرورش می‌دهند. آنها از پشم گرم این حیوان استفاده می­‌کنند.

 لاز و خانواده­‌اش 80 آلپاکا و 90 لاما دارند. آنها آلپاکاها را برای پشم­شان و لاماها را به خاطر گوشت، پشم و حمل بار پرورش می‌دهند. روز پشم‌چینی، همه اعضای خانواده باید کمک کنند. لاز به مدرسه نمی‌­رود وهمراه برادرهایش به پدرشان در قیچی کردن پشم آلپاکاها کمک می­‌کند. کار دشواری است، چون آلپاکاها دوست ندارند در این سرما پشم‌های گرم و بلندشان را از دست بدهند و مدام می‌خواهند فرار کنند. اما پدر کارش را خوب بلد است.

بیشتر پشم‌­ها فروخته می‌­شود. پشم آلپاکاها خیلی از پشم گوسفند گرم­‌تر و خیلی هم گران‌قیمت‌تر است و جالب این که حتی آب باران هم در آن نفوذ نمی­‌کند. شاید به همین دلیل است که ساکنان بومی ارتفاعات رشته کوه «آند» در امریکای جنوبی به نگهداری و پرورش آلپاکا می­‌پردازند.

لاز، دختر نوجوان در ارتفاعات کوه‌­های آند درجنوب پرو زندگی می­‌کند.

مقدارکمی از پشم برای خانواده باقی می­‌ماند که مادر با آن، جوراب، کلاه  و  لباس‌های زیبایی مانند آنچه لاز در عکس بر تن دارد، می بافد. او پشم را می‌ریسد و با رشته‌های آن به شیوه سرخ‌پوستان بومی منطقه، پارچه­‌های گرم و زیبا می­‌بافد.

فقط لباس­‌هایی از پشم آلپاکا می‌تواند حریف سوز و سرمای سخت کوه­‌های بلند آند شود.

کد خبر 96152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز