سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

تحقیقات علنی درباره نقش انگلیس در جنگ عراق 3 آذر با ادای شهادت چند مقام سابق دولتی انگلیس و یک مقام ارشد اطلاعاتی این کشور آغاز شد

به گزارش الجزیره، 3 مقام بلندپایه‌ سابق انگلیس از وزارتخانه‌های خارجه و دفاع و همچنین رئیس کمیته اطلاعات وقت این کشور در سال 2000 روز گذشته به‌عنوان نخستین گروه درباره سیاست دولت انگلیس درباره بغداد توضیح دادند.

کمیته‌ای 6 نفره به ریاست سر جان چیلکات مسئولیت انجام این تحقیقات را بر عهده دارد. رئیس این کمیته با آغاز تحقیقات اعلام کرد که از انتشار یک گزارش کامل و دقیق درباره‌ تصمیماتی که باعث پیوستن انگلیس به حمله‌ آمریکا به عراق در سال 2003 با وجود مخالفت‌های شدید داخلی و خارجی شد مطمئن است. 

روز گذشته پیتر ریکتس، رئیس کمیته‌ اطلاعاتی دولت انگلیس در سال‌های 2000 و 2001، ویلیام پاتی، رئیس دپارتمان خاورمیانه وزارت خارجه در سال‌های 1999 تا 2002، سیمون وب، رئیس سیاست‌های عملیاتی در وزارت دفاع انگلیس در سال‌های 1999 تا 2001 و مشاور سیاسی وزارت دفاع در سال‌های 2001 تا 2004 و همچنین مایکل وود، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه در سال‌های 1999 تا 2006 در نخستین جلسه این تحقیقات اسناد و مدارک خود را ارائه کردند.

مقام‌های دولتی زیادی قرار است در طول این تحقیقات که نتایج آن تا پس از انتخابات سراسری این کشور منتشر نخواهد شد در مقابل اعضای این کمیته حاضر شوند اما تونی‌بلر بدون شک مهم‌ترین شاهد این جریان خواهد بود؛ فردی که به‌عنوان نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال 2003 این کشور را وارد جنگ عراق کرد.

در این تحقیقات همچنین قرار است به توجیه‌های مسئولان وقت درباره جنگ عراق از جمله این ادعا که صدام، دیکتاتور سابق عراق سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار داشته، مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای این کمیته‌ تاکنون با اعضای خانواده‌های حدود 179 سرباز انگلیسی کشته شده در جریان جنگ 6 ساله در عراق دیدار کرده‌اند. هر چند سر جان چیلکات تاکید کرده است که در این تحقیقات هیچ مقامی محاکمه نخواهد شد اما مخالفان جنگ امیدوار هستند این تحقیقات منجر به سرافکندگی تونی بلر شود و فریبکاری این کشور را در جریان تدارکات برای حمله به عراق افشا کند.

رئیس کمیته تحقیقات درباره جنگ عراق روز گذشته اعلام کرد که گزارش این کمیته، کامل و همه جانبه خواهد بود و ما از انتقاد از شخصیت‌هایی که در این زمینه حقیقتاً مقصر بوده‌اند پرهیز نخواهیم کرد.

وی گفت: این کمیته کاملاً مصمم است که تاریخچه تمام و کمال دخالت نظامی انگلیس در عراق را براساس تمامی اسناد و شواهدی که به دست می‌آورد، در گزارش نهایی خود، منصفانه و بی‌پرده درج کند و به اطلاع عموم برساند.

این در حالی است که تعیین اعضای کمیته این تحقیقات از سوی گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس ابهامات زیادی را درباره صادقانه بودن این تحقیقات به‌وجود آورده است. 

بسیاری اعتقاد دارند که نتیجه این تحقیقات زودتر از دهمین سالگرد اشغال عراق منتشر نخواهد شد. براون با استفاده از نتایج این تحقیقات در تلاش است تا به نوعی از فشار افکار عمومی و انتقادهای مخالفان فرار کند.

نخست‌وزیر فعلی انگلیس در زمان این جنگ وزیر خزانه‌داری بوده است. براون تاکنون توانسته تا حد زیادی از مسئولیت درباره جنگ عراق شانه خالی کند و تمام مسئولیت‌های این جنگ را به گردن نخست‌وزیر پیشین یعنی تونی بلر بیندازد.

روز گذشته روزنامه گاردین به نقل از منابع قضایی انگلیس گزارش داد که تصمیم و اظهار نظر درباره قانونی بودن حمله به عراق اصولا فراتر از اختیارات این کمیته به حساب می‌آید و با عدم‌حضور وکلا و قضات در این گروه نتایج این تحقیقات بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا می‌کند.

تحقیقات طولانی مدت

نوامبر و دسامبر 2009: مقام‌های ارشد سابق دولت انگلیس از جمله مسئولان اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و گروهی از فرماندهان ارتش در مقابل کمیته تحقیقات شهادت می‌دهند.

ژانویه و فوریه 2010: تونی بلر، گوردون براون و چند سیاستمدار دیگر به احتمال زیاد در مقابل اعضای کمیته حاضر می‌شوند.

مارس 2010: تحقیقات برای برگزاری انتخابات سراسری متوقف می‌شود.

جولای و آگوست 2010: ازسرگیری کار کمیته تحقیقات پس از انتخابات

اواخر سال 2010 یا اوایل سال 2011: به احتمال زیاد نتایج این تحقیقات در گزارش مفصلی اعلام خواهد شد.

کد خبر 96045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز