سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در برزیل گفت: ما فکر می‌کنیم دوران حمله به پایان رسیده است و امروز دوران گفتگو و اندیشه است و به واقع سلاح تهدید و حمله متعلق به دوران گذشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه‌های برزیلی در پاسخ به سوال خبرنگار یک روزنامه مبنی بر اینکه آیا نسبت به حمله امریکا و اسرائیل به ایران نگرانی ندارید ، افزود: اینها تفکرات آدم‌های عقب افتاده سیاسی است و این کسانی را هم که اسم بردید ما فکر می‌کنیم که در فکر این چیزها نیستند، جرأتش را هم ندارند و در حد این حرفها هم نیستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص تبادل تجربیات هسته‌ای میان ایران و برزیل گفت: این حق ملت برزیل است که از انرژی صلح امیز هسته‌ای برخوردار باشد و همین طور حق ملت ایران است که از این انرژی برخوردار باشد و طبق ضوابط ، همکاری‌های هسته‌ای میان ملتها انجام می‌شود .

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وقتی در صحبت‌های اخیرتان توانایی ایران را برای تولید اورانیوم 20 درصد مطرح گردید آیا به دنبال تهدید کسی بودید، گفت: اورانیوم 20 درصد تهدید کسی نیست.

آقای احمدی ن‍ژاد با تاکید براینکه اورانیوم بیست درصد و سه و نیم درصد تفاوتی با هم ندارند  گفت: هردوی اینها مصارف صلح آمیز دارند و ما می‌خواهیم با غنی سازی 20درصد نیاز خود را برای تهیه داروها رفع کنیم، البته همانطور که اعلام کردیم ترجیح دادیم اورانیوم 20 درصد را بخریم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما هم اعلام کرده‌ایم که در توسعه روابط با هم محدودیتی نداریم یا هر جا منافع کشورهایمان اقتضا کند همکاری خواهیم کرد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص علت ناموفقیت تلاش برخی‌ها برای ایجاد شسکت در روابط تهران، برزیلیا و دلایل این سفر گفت: من فکر می‌کنم برخی‌ها که می‌گویید اقلیت محضند که مخالف ارتباط ملتها هستند .

رئیس جمهور با بیان اینکه باید همه ملتها با یکدیگر ارتباط داشته باشند گفت: به ویژه دو ملت بزرگ ایران و برزیل باید ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند.

آقای احمدی نژاد گفت: درمحاسبات سیاسی ما، آن برخی‌ها که گفتید اصلا جایی ندارند و آینده از آن ملتهاست و جزو بزرگترین این ملتها دو ملت ایران و برزیلند و کسی نمی‌تواند مانع توسعه روابط ما شود.

وی در پاسخ به خبرنگار بی بی سی که پرسید پیغام شما برای گروهک مخالفی که امروز در برزیل جمع شده بودند مثل همجنس بازان و مدافعان زنان و چند گروه دیگر که جمع شده بودند چیست ؟ گفت: ما فکر می‌کنیم افراد آزادند اعلام نظر کنند، اما من می ‌رسم برزیل چقدر جمعیت دارد؟ خبرنگار پاسخ داد: 198 میلیون نفر! سپس احمدی نژاد با تبسمی خاص به تعداد معدود این افراد اشاره کرد و گفت: ملت برزیل ملت خوبی است و ما دوستشان داریم و اگر نسبت به برخی‌ها مطلبی می‌گوییم دوستشان داریم و می‌خواهیم اصلاح شوند.

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری که درخصوص مساله فلسطین پرسیده بود ، گفت: فکر می‌کنیم مساله فلسطین به شکل ریشه‌ای مورد بررسی قرار نگرفته است، وقتی بناست بحرانی را مرتفع کنیم باید ریشه‌یابی نمائیم، اگر علت مریضی را ندانیم نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

وی ادامه داد، من فکر می‌کنم ریشه بحران فلسطین، جنگ جهانی دوم است .

آقای احمدی نژاد اضافه کرد  در جنگ دوم جهانی 60 میلیون انسان کشته شدند و بخشی از آنها یهودی بودند، بخشی از این انسانها در کوره‌های آدم سوزی کشته شدند، بعدها گفتند یهودیها مظلوم واقع شدند و به همین علت سرزمین فلسطین را به آنها پیشنهاد کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بنابراین ما فکر می‌کنیم چند مطلب در این قضیه وجود دارد: اول اینکه جنگ جهانی دوم در اروپا واقع شده است، دوم اینکه مردم فلسطین در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند و سوم اینکه دولت‌های اروپایی 60 میلیون نفر را کشتند و مردم فلسطین در این باره نقشی نداشتند.

آقای احمدی نژاد گفت: سوال آخر که ما هم به دنبال جواب آن هستیم این است که چرا اتفاقی که در اروپا افتاده مردم فلسطین باید پاسخ آن را بدهند؟ ما فکر می‌کنیم اگر پاسخ این سوال را بدهیم مساله فلسطین حل می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم فلسطین هم انسانند و حق زندگی دارند، پنج میلیون نفر ازمردم فلسطین آواره اند ، 10 هزار نفردر زندان هستند، هر روز بلدوزرها خانه‌هایشان را خراب می‌کنند و مهاجران را از دیگر دنیا می‌آورند و در وطن آنان ساکن می‌کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: حل مشکل فلسطین مستلزم نگاه عادلانه و نگاه ریشه‌ای به آن است و بدون این دو نگاه، مشکل حل نخواهد شد ، 60 سال است که حل نشده است .

وی پیشنهاد کرد: مردم فلسطین اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی رفراندوم برگزار کنند و درباره سرنوشت خویش تصمیم گیری کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: با بمباران غزه مشکلات حل نمی شود، با توافق سیاستمداران هم حل نمی‌شود، مردم فلسطین باید خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هر کس که به دنبال راه حل عادلانه مساله فلسطین باشد ما از او حمایت می‌کنیم ، به همین دلیل دو رئیس جمهور ایران و برزیل تصمیم گرفتند در این خصوص با هم بیشتر صحبت کنند.

در ادامه مصاحبه مطبوعاتی؛ رئیس جمهور‌ی اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص وضعیت سه امریکایی بازداشت شده درایران پرسید گفت: این سه امریکایی از کشور ما عبور نمی‌کردند بلکه غیر قانونی وارد مرزهای کشورمان شدند و توسط مرزبانان کشور ما دستگیر شدند، من فکر می‌کنم کشورها نسبت به مرزهایشان سختگیری می‌کنند و از مرز خودصیانت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ماخوشحال نیستیم که آنها این خطای بزرگ را مرتکب شدند؛ الان دراختیار قوه قضائیه هستند و قاضی درمورد انها تصمیم گیری خواهدکرد که من امیدوارم مجازات سختی نشوند .

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به دو سوال خبرنگار بلمبر که گفته بود شما در سخنان خود از اهمیت محبت درروابط میان انسانها صحبت کردید ولی مشاهده می‌شود در ایران با مخالفان برخورد می‌شود و اینکه دولت برزیل از تشکیل دو ملت اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند ، نظر شما چیست؟ گفت: سوال دوم را در پاسخ‌های قبلی گفته‌ام اما در خصوص سوال اول در ایران برخوردها خشن نیست.

درایران قانون حاکم است، اگر راننده‌ای از چراغ قرمز عبور کند جریمه می‌شود ، اگر از پلیس بخواهید که با او برخورد نکند باید ترافیک و بی‌نظمی را بپذیرید که این ممکن نیست .

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به آخرین سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما با ملاقات با رئیس جمهوری که مشروعیت بالایی دارد می‌خواهید برای دولت خود مشروعیت بیاورید پاسخ داد: دولت ایران مشروع ترین دولتهاست، 85 درصد مردم در انتخابات ایران شرکت کردند که این بلندترین تراز دمکراسی است و رئیس جمهور ایران با رای بالایی انتخاب شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: 4 ماه دیگر رئیس جمهور برزیل به ایران سفر می‌کند، آیا همین نظر را نسبت به سفر ایشان دارید؟ دولت ایران مشروعیت خود را از ملت ایران می‌گیرد نه کسی دیگر ، ضمن اینکه از روابط با همه دولتها استقبال می‌کنیم.

کد خبر 96020

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز