همشهری آنلاین: وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای اسلامی شهر تهران بر توسعه کتابخانه‌های خانگی به عنوان یک راهکار برای گسترش کتابخوانی تاکید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین احمد مسجد جامعی که  در مراسم گشایش طرح‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه هفت تهران حضور یافته بودبا توجه به تاکید برنامه 5 ساله چهارم و چشم انداز بیست ساله توسعه نظام بر دانایی محوری و هم چنین تاکید بر دانش پایه بودن تهران، دانایی را محور پرسش گری بر شمرد و گفت : معرفت های بشری به هم وابسته است و پیشرفت و توسعه بدون توجه به اترباط معارف و دانش ها با هم شکل نمی گیرد و نمی توان در یک زمینه رشد و پیشرفت داشت و در زمینه ای دیگر پیشرفت نداشت.

مسجد جامعی رشد علمی را حاصل پرسشگری دانست و گفت: بدون پرسشگری جامعه رشد علمی نخواهد داشت و هیچ حرکت تازه ای در حوزه اندیشه و فکر اتفاق نمی افتد .
وی افزود: فکر تازه و اندیشه وقتی ررنق می گیرد که پرسش های اساسی شکل بگیرد . تجربه تاریخی ما هم نشان داده است ما در دوره هایی که در برابر سوال های اساسی و بزرگ قرار گرفته ایم ، رشد کرده ایم و دوران طلایی فرهنگ ما در این دوره هاست . ما نباید از پرسش گری نگران باشیم . ما خود باید زمینه پرسش ، گفت و گو و مشارکت در گفت و گو را فراهم کنیم .

احمد مسجد جامعی در بخشی دیگر از سخنانش به رابطه کتاب و توسعه علمی پرداخت و گفت : مهمترین شکل تجلی اندیشه در قالب کتاب و کتابت است ، اگر ما بخواهیم به سنت کهن آیینی خودمان توجه کنیم توجه به کتاب جایگاه دارد.

او سپس به دسترسی آسان شهروندان به کتاب تاکید کرد و ایجاد کتابخانه های مدارس و گسترش کتابخانه ها و فضاهای فرهنگی را لازمه دسترسی آسان شهروندان به کتاب دانست

او در همین زمینه به ذکر خاطره ای از دوره فعالیتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت که سال ها پیش تلاش داشتند که لوح تقدیر ناشران  به امضای بالاترین مقام اجرایی کشور برسد و این لوح ها را روسای جمهور امضا می کردند ، اما در سال های اخیر این روال از بین رفته است.

او به یکی دیگر از طرح های موفقی پرداخت که پیش تر اجرا شده است و آن کتابخانه های خانگی بود که کتابخانه های غیر رسمی خانه ها ، مجتمع های مسکونی ، محیط های کار ، کلاس ها و ...را شامل می شد.

 مسجد جامعی از کتابخانه های خانگی به عنوان یکی از راه هایی نام برد که ظرفیت خوبی به حوزه فرهنگ و هنر کشور اضافه می کند. او در همین زمینه گفت بسیاری از شخصیت ها هستند که کتابخانه های شخصی را در منزل دارند ما می توانیم با نوعی برنامه ریزی و تدبیر و سرمایه گذاری ومشارکت کتابخانه های شخصی این شخصیت ها را دراختیار گروه های دیگر اجتماعی بگذاریم و این تجربه ای است که در سطح محدود اجرا شده و زمینه اجرای وسیع تر این طرح بیش از سابق فراهم است

کد خبر 95849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز