جواد نصرتی: دانشمندان آمریکایی می‌گویند آزار جسمی و روحی کودکان در دوران بچگی، می‌تواند فرایند پیری بدن آنها را سرعت بخشد.

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان دانشگاه براون آمریکا با تمرکز روی تلومرهای کروموزوم‌های انسانی به این نتایج دست یافته‌اند. تلومرها بخش‌هایی از کروموزوم‌ها هستند که دی‌ان‌ای سلول‌ها را با ثبات نگه می‌دارند و با مرور زمان کوتاه‌تر می‌شوند.

دانشمندان در تحقیقات خود 31 نفر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد در دوران کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته بودند. در آزمایش‌هایی که روی آنان انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تلومر این افراد با سرعت بیشتری کوتاه می‌شود که این امر به افزایش سرعت روند پیری سلول‌ها منجر می‌شود.کارشناسان تاکید کرده‌اند که این تحقیق باید در مقیاس بزرگ‌تری دوباره تکرار شود.

دکتر آدری تیرکا که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را به‌عهده داشته است در این باره می‌گوید: این یافته‌ها به ما نشان می‌دهد که تجربه‌های اولیه رشد در انسان می‌تواند بر بیولوژی اثرات مختلفی داشته باشد.

تلومرها بخش‌های کوچک و مانند دی‌ان‌ای هستند که در انتهای تمامی کروموزوم‌های ما می‌نشینند. هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود تلومر‌ها کوتاه‌تر می‌شوند و سلول بیشتر در معرض مرگ قرار می‌گیرد.

در تحقیقات پیشین، دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که تلومرها هنگامی که در مجاورت مواد سمی مانند مواد رادیواکتیو و سموم سیگار قرار می‌گیرند کوتاه‌تر می‌شوند. دانشمندان حدس می‌زنند بیماری‌های روانی و استرس هم می‌تواند تاثیر مشابهی بر تلومرها داشته باشد.

در این تحقیق اخیر، دانشمندان این مسئله را مطرح کرده‌اند که اشکالات روانی در اوایل زندگی می‌تواند تاثیرات مخربی را بر تلومرها در آینده برای افراد به همراه داشته باشد.

4 مورد جدید مقاومت در برابر تامی‌فلو

نتایج آزمایش روی 4بیمار در ایالت کارولینای شمالی در آمریکا مشخص کرده است که هر 4نفر این بیماران، به نوعی از آنفلوانزای خوکی مبتلا هستند که در برابر مؤثرترین واکسن این بیماری مقاوم است.

به گزارش آسوشیتدپرس این یافته محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک، بحران تازه‌ای در راه مقابله با ویروس H1N1 به شمار می‌رود. واکسنی که در این افراد استفاده شده تامی‌فلو است که یکی از 2واکسن اصلی برای مقابله با ویروس آنفلوانزای خوکی به شمار می‌رود.

مسئولان و محققان مدت‌ها بود که به‌دنبال نشانه‌هایی برای جهش ویروس آنفلوانزای خوکی می‌گشتند و حالا به‌نظر می‌رسد جهشی که انتظار می‌رفت این ویروس داشته باشد به وقوع پیوسته و در برابر اصلی‌ترین واکسنی که علیه آن به کار می‌رود، مقاومت نشان می‌دهد.

از ماه آوریل به این سو حدود 50 مورد مقاومت در برابر واکسن آنفلوانزای خوکی گزارش شده است که 21 نفر آنها در آمریکا بوده‌اند. اخیرا در ولز هم 5 مورد مقاومت در برابر واکسن این بیماری گزارش شده است.پروفسور دانیل سکتون از دانشگاه دوک گفته است که این 4بیمار به احتمال بسیار زیاد این ویروس را از محیط بیمارستان گرفته‌اند.

کد خبر 95758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز