جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزمایش پاپ (یا پاپ اسمیر) (Pap Smear) آزمایش نمونه‌های سلولی برداشته شده از گردن رحم زن است

این آزمایش برای کشف تغییراتی در سلول‌های گردن رحم است، که بیانگر وجود سرطان یا عوارضی است که ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

این آزمایش بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌سرطانی و مخفی - تومورهای کوچکی- است که ممکن است به سرطان گردن رحم منتهی شوند. اگر سرطان گردن رحم زود شناسایی شود، می‌توان آن را علاج کرد.

پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

پاپ اسمیر  در هنگام انجام معاینه لگنی انجام می‌شود. دکتر از وسیله‌ای به نام اسپکولوم استفاده می‌کند تا دهانه دستگاه تناسلی را باز کند و بتواند گردن رحم را ببیند. بعد با یک نمونه‌گیر (اسپچولا) و یک برس کوچک سلول‌های گردن رحم را جمع‌آوری می‌کند. این نمونه به برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

این آزمایش دردناک نیست، اما معاینه لگنی ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد.

 نتایج پاپ اسمیر

معمولا چند هفته طول می‌کشد تا نتایج آزمایش آماده شود. پس از سه هفته می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج آماده شده است.

پاپ اسمیر طبیعی به آن معناست که گردن رحم طبیعی به نظر می رسد. پاپ اسمیر غیرطبیعی به معنای آن است سلول‌های بررسی شده ظاهر طبیعی نداشه‌اند. در این حالت گاهی لازم است آزمایش را تکرار کرد.

اگر پاپ اسمیر مثبت باشد، پزشک‌تان ممکن است آزمایش‌های متفاوتی ادامه بررسی خود تجویز کند، از جمله کولپوسکوپی (استفاده از یک میکروسکوپ مخصوص برای معاینه گردن رحم و واژن).

پاپ اسمیر گاهی نشان‌دهنده عفونت هم هست اما نمی‌توان برای یافتن موارد بیماری‌های آمیزشی به آن اتکا کرد و باید به آزمایش‌های اختصاصی آن روی آورد.

پیش از انجام آزمایش پاپ، با انجام کارهایی می‌توانید به دست آمدن نتایج دقیق‌تر کمک کنید، از جمله پرهیز از رابطه جنسی، شستشوی واژن و استفاده از کرم‌های واژینال 48 ساعت پیش از انجام آزمایش.

اگر در هنگام انجام آزمایش دچار عفونت بوده‌اید یا تعداد سلول کافی در آزمایش اول به دست نیامده باشد، ممکن است تکرار آزمایش ضروری باشد. از آنجایی که کاهش هورمون زنانه استروژن نیز می‌توان بر نتایج آزمایش پاپ اثر بگذارد، زنان یائسه ممکن نیاز به مصرف استروژن پیش از تکرار آزمایش داشته باشند.

هر چند وقت یک بار پاپ اسمیر لازم است؟

دستورالعمل قبلی آغاز انجام سالانه پاپ اسمیر پس از اولین آمیزش جنسی یا تا سن 21 سالگی، هر کدام زودتر بود، 

همچنین در زنان زیر 30 سال انجام  سالانه پاپ اسمیر و در زنان بالای 30 سال با سه آزمایش طبیعی پاپ و آزمایش منفی از لحاظ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) – که با سرطان گردن رحم ارتباط دارد- انجام هر دو تا سه سال آن تجویز می‌شد.

دستورالعمل جدید کالج متخصصان زنان و زایمان امریکا توصیه می‌کند که در زنان زیر 30 سال هر دو سال یک بار و در زنان 30 ساله و بالاتر هر سه سال یک بار پاپ اسمیر انجام شود.

کد خبر 95662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز