دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: عمده فعالیت‌های استان گلستان برکشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی استوار است

این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی و واردات بی رویه محصولات کشاورزی، واحدهای تولیدی در این استان با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

رحمت الله موحدی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان با بیان اینکه حذف یارانه‌ها در شرایطی که کشور در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برد، نتیجه‌ای جز افزایش ناگهانی تورم و قیمت‌ها نخواهد داشت،به همشهری می‌گوید: متأسفانه در میان برخی مدیران این اندیشه وجود دارد که حذف یارانه‌ها آسیب کمی به طبقات متوسط و دهک‌های پایین درآمدی وارد می‌کند.

وی که از مخالفان پرداخت نقدی یارانه‌ها است ادامه می‌دهد: دولت نمی‌تواند در یک مدت طولانی به پرداخت نقدی یارانه‌ها اقدام کند و  قطعا در آینده شاهد حذف آن خواهیم شد.
زمانی که یارانه‌ها حذف شود قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، در نتیجه قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز کاهش می‌یابد، به این ترتیب خرید کمتری از سوی مصرف‌کنندگان صورت گرفته و واحدهای تولیدی هم به ناچار با کمتر از ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند.

سیامک رفاهی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی در گلستان با اشاره به افزایش قیمت نهایی محصولات تولیدی در نتیجه نقدی کردن یارانه‌ها می‌گوید:توان رقابتی واحدهای تولیدی در استان در بازار‌های خارجی به‌دلیل ثابت بودن نرخ ارز و افزایش نرخ تورم در شرایط فعلی روز به روز کاهش می‌یابد و  با نقدی کردن یارانه‌ها دیگر توان رقابت با تولیدکننده‌های خارجی را نخواهیم داشت.

موحدی هم در این زمینه عقیده دارد : بهتر است دولت به جای پرداخت نقدی یارانه به 70 میلیون نفر، همان یارانه را به واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی بدهد تا شاهد رونق اقتصادی شویم، به این ترتیب قدرت خرید اقتصادی مردم نیز افزایش می‌یابد و شاهد افزایش بیکاری و تعطیلی  واحدهای تولیدی نخواهیم بود.

رفاهی نیز معتقد است: آثار حذف یارانه‌ها برروی واحدهای تولیدی فاجعه بار است، چرا که هزینه‌های تولید در کشور افزایش یافته و این واحدها قادر به تولید محصولات باکیفیت با قیمت پایین نخواهند بود.

وی با اشاره به اختلاف نظرها در مورد دهک‌های پایین درآمدی و شفاف نبودن نحوه اجرای
 نقدی کردن یارانه‌ها می‌گوید: فعلا همه چیز در حد حرف است و نمی توان به صحت ادعاهای صورت گرفته اعتماد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان با بیان اینکه هم اکنون واحدهای تولیدی در گلستان با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، می‌گوید:گلستان استان صنعتی نیست و عمده فعالیت‌هایش در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، این در حالی است که 70 درصد واحدهای تولیدی بخش کشاورزی تعطیل شده‌اند و 30 درصد باقی مانده نیز به تعدیل نیروی خود اقدام کرده‌اند.

در همین حال رفاهی ظرفیت فعالیت واحد تولیدی خود را 40 درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: تازه ما در وضعیت خوبی هستیم، بسیاری از واحدهای تولیدی در گلستان در شرایط بدتری هستند.

جراحی بزرگ در اقتصاد ایران که به اعتقاد دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به توزیع عادلانه ثروت در کشور می‌شود به اعتقاد موحدی آثار  زیانباری بر روی واحدهای تولیدی خواهد داشت.

رفاهی با بیان اینکه همه مسئولان در هدفمند کردن یارانه‌ها توجه خود را به عدم‌کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده معطوف کرده‌اند، می‌گوید: گویا  اگر قرار است یارانه‌ها حذف شود حقوق کارگران و کارمندان هم باید افزایش یابد، کرایه حمل‌ونقل و سایر مولفه‌های مؤثر در عدم‌کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد:زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد واحدهای تولیدی دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و  این امر منجر به افزایش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود در نتیجه قدرت خرید مصرف‌کنندگان بیش از پیش کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان می‌گوید:  هنوز طرح در کشور اجرا نشده مسابقه افزایش قیمت‌ها در گرگان آغاز شده است. امروز قیمت مواد شوینده افزایش یافته و فردا نوبت برنج، لبنیات، حبوبات و سایر کالاهای دیگر می‌شود.

موحدی با بیان اینکه طی یک ماه اخیر قیمت کالاها در گرگان حداقل 40 درصد گران شده است، معتقد است:  این افزایش قیمت‌ها از آثار روانی و نگرانی ایجاد شده نسبت به حذف یارانه‌ها است وگرنه هنوز طرحی اجرا نشده تا بتوان آثار عملی آن را مشاهده کرد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها در حالی در گرگان افزایش یافته که هیچ مرجعی علت افزایش ناگهانی قیمت‌ها را رسیدگی نمی‌کند.موحدی می‌گوید: هم اکنون بسیاری از فروشندگان در گرگان از فروش کالای خود خودداری کرده و به احتکار آن می‌پردازند تا در زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها کالای خود را با چند برابر قیمت به مصرف‌کنندگان بفروشند.

رفاهی با بیان اینکه نمی دانیم چه آینده‌ای در انتظار واحدهای تولیدی در گرگان است، می‌گوید:خودمان را به امواج سپرده‌ایم و امیدواریم محاسباتمان اشتباه باشد.

کد خبر 95375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز